dc.contributor.advisor | Gürer, Cahit | |
dc.contributor.author | Selman, Gülden Şirin | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T10:47:10Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T10:47:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6220 | |
dc.description | With the increase of human population, demand for substructure and raw materials also increase. Therefore, effective using of available resources is one of the most important research topic in recent years.
In 2013 the World's total boron reserves amount is 1.3 billion tons as boron oxide (B2O3). Turkey, in terms of availability boron reserves, ranks first with 73 % portion. However, it is estimated that over 600 000 tonnes waste material occurred during the removing and processing of boron ore. There are negative impacts of these wastes especially on the environment and also enterprises.
The construction sector is the most suitable sector to reduce the negative effects of these huge amounts of wastes to the environment and to gain to the economy. Also, these wastes can be redounded to the economy by construction sector. Raw material needs of the construction sector are highest among the industry. The significant amount of aggregate is needed during road construction operations. If a portion of the boron wastes can be reuse in road construction, significant amounts of waste material would be recycled and also there will be an important contribution for the environmental protection and sustainability.
In this study, boron wastes taken from ETİ Mining Corporation-Kırka Boron Company was dried and grinding and then usibility of portion of the wastes that passed to sieve of Number: 200 in bituminous hot mixtures as mineral filler was investigaed. Bituminous hot mixture samples were produced using 4, 5, 6, 7, and 8 % by weight boron waste originated mineral filler. Besides in order to correlate the test results of samples with waste boron filler bituminous hot mixture samples with 6 % limestone originated filler by weight produced. Usibility of boron wastes as mineral filler in bituminous hot mixtures use investigated with laboratory tests such as Marshall Stabilty and Flow, Mechanical Marshall Immersion, Marshall Stabilty and Flow after freezing and thawing cycle, Indirect Tensile-Stiffness Modulus. Test results show that boron wastes can be used in bituminous hot mixture’s wearing courses as mineral filler. | en_US |
dc.description.abstract | İnsan nüfusunun artışıyla birlikte alt yapı ve buna bağlı olarak hammadde ihtiyacı da giderek artmaktadır. Bu yüzden mevcut kaynakların etkili bir şekilde kullanılması son yılların en önemli araştırma konularının başında gelmektedir.
2013 yılında Dünya toplam bor rezerv miktarı Boroksit (B2O3) bazında 1,3 milyar tondur. Türkiye bor rezerv durumu bakımından % 73’lük pay ile ilk sırada yer almaktadır. Fakat bor cevherinin çıkarılması ve işlenmesi sırasında her yıl 600 000 tonun üzerinde atığın ortaya çıktığı tahmin edilmektedir. Bu atıkların başta çevre, sonra da işletmeler açısından olumsuz etkileri bulunmaktadır.
Büyük miktardaki bor atıklarının çevresel etkilerinin azaltılması ve ekonomiye kazandırılması için kullanılabilecek en uygun sektörlerin başında inşaat sektörü gelmektedir. İnşaat sektörü hammadde ihtiyacının en fazla olduğu sektörlerin başında gelir. Yol inşaatlarında da önemli miktarlarda agrega hammaddesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bor atıklarının yol inşaatında değerlendirilmesi, sürdürülebilirlik açısından büyük bir öneme sahip olacaktır.
Bu tez çalışmasında ETİ Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü’ne bağlı Kırka Bor İşletme Müdürlüğü’den alınan bor atığının (Tinkal) kurutulup, öğütüldükten sonra 200 nolu elek altında kalan kısmının bitümlü sıcak karışımlarda filler malzeme olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Ağırlıkça % 4, % 5, % 6, % 7 ve % 8 oranlarında bor atığı filler kullanılarak bitümlü sıcak karışım (BSK) numuneleri üretilmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçları kıyaslamak için ağırlıkça % 6 kireçtaşı ilaveli mineral filler ile bitümlü sıcak karışım (BSK) numuneleri üretilmiştir. Laboratuvarda Marshall Stabilite ve Akma Deneyleri, Mekanik Marshall Batırma Deneyi, Donma-Çözülme çevriminden sonra Marshall Stabilite ve Akma deneyi, Dolaylı Çekme-Rijitlik Modülü deneyi uygulanarak bor atığı fillerin bitümlü sıcak karışımlarda kullanılabilirliği incelenmiştir. Deney sonuçları bor atıklarının filler malzemesi olarak bitümlü sıcak karışım kaplamaların aşınma tabakalarında kullanılabileceğini göstermiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Atık, Bor, Bitümlü Sıcak Karışımlar, Mineral Filler, Çevre. | en_US |
dc.title | Bor Atiklarinin Asfalt Kaplamalarda Mineral Filler Olarak Kullanilabilirliği | en_US |
dc.title.alternative | Using Boron Wastes in Asfalt Pavements as Mineral Filler | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 84 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |