dc.contributor.advisor | Ergün, Uçman | |
dc.contributor.author | Gölcük, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T12:37:39Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T12:37:39Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6246 | |
dc.description | Nowadays, just like in all the fields of life, the technology is getting widespread in field of education as well. Yet, it is possible to use effectively the technology through the development of not only the hardware but also the software tools. In this thesis study, it was aimed to develop a tool useful for the E-school system which is being used by the Ministry of National Education. Everyday the education continues, the information recieved from the classes without cease, thus the numeric data are made produced which makes it possible to survey the student absence entered into the E-school system by the school administration. Yet in the current system, in order for putting the data of all the students registered into the school into system everyday again and again with no faulty manually, a certain labour and attention is required. By putting this absence data of all the classes automatically into the E-okul system with no fault and fast through solving this problem, it was aimed to decrease the workload in terms of administration and support to the school administrators. Thanks to this study, it will be possible to data survey the information by means of image procession method through signing into the optical form despite writing the absences into the attendance forms manually. Thus, it will be ensured to enter the absences automatically into the absence entrance page within the E-okul system. To this end, a software has been prepared which could reach up to the E-okul system. The developed software, has been tested with Güneysınır Multi Program Anatolian High Schools in 12 classes with 205 students through 10 days with a totally 120 optical forms. All the information signed on the optical form are ensured to get signed into the E-okul System with 100% success. | en_US |
dc.description.abstract | Günümüzde teknoloji hayatın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da giderek yaygınlaşmaktadır. Fakat gerek yazılım gerek donanım araçlarının geliştirilmesiyle teknolojinin daha etkin kullanımı söz konusu olabilmektedir. Bu tez çalışmasında Milli Eğitim Bakanlığının kullandığı E-okul sistemine faydalı bir araç geliştirilmesi amaçlanmıştır. Eğitim öğretimin devam ettiği her gün kesintisiz olarak sınıflardan gelen devamsızlık bilgisi okul idaresi tarafından E-okul sistemine girilerek öğrenci devamsızlıklarının izlenebilmesini sağlayan sayısal verilerin üretilmesi gerçekleştirilir. Fakat var olan sistemde okulda kayıtlı bütün öğrencilerin devamsızlıklarının hatasız bir şekilde her gün tekrar tekrar sisteme elle girilmesi için belirli bir mesai ve dikkat gerekmektedir. Bu sorunun çözülerek tüm sınıfların devamsızlık verilerinin hızlı ve doğru bir şekilde otomatik olarak E-okul sistemine girilmesi ile idari anlamda iş yükünü azaltılarak okul yöneticilerine destek olunması amaçlanmıştır. Bu çalışma sayesinde öğretmen ve idareciler yoklama fişlerine devamsızlıkları elle yazmak yerine, optik forma işaretleyerek verilerin görüntü işleme yöntemleriyle okunması mümkün olacaktır. Böylece E-okul sistemindeki devamsızlık girişi sayfasına devamsızlıkların otomatik olarak girilmesi sağlanacaktır. Bu amaçla E-okul sistemine erişen bir yazılım hazırlanmıştır. Hazırlanan yazılım Güneysınır Çok Programlı Anadolu Lisesinde 12 sınıfta 205 öğrenci ile 10 gün boyunca toplamda 120 optik form olarak test edilmiştir. Optik Formda işaretlenen bilgilerin tümü E-okul Sistemine %100 başarı ile işaretlenmesi sağlanmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Görüntü İşleme, E-Okul, Devamsızlık İşaretleme, Optik Form Okuma | en_US |
dc.title | E-Okul Devamsızlık Verileri İşaretleme Sistemi Geliştirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | E-Okul Absence Data Sıgnature System Development | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 86 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |