dc.contributor.advisor | Çelik, Levent | |
dc.contributor.author | Kalemkuş, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T12:40:32Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T12:40:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6266 | |
dc.description | The research has been made to ascertain the opinions of the teachers working at secondary education instututions and the students studying at 12 th grade about Education Information Network (EBA) which is a learning object storage and their utilization purposes. The research has been conducted with the participation of 195 teachers working at 6 randomly selected secondary education institutions in Kars city and 452 12 th grade students studying at the schools in 2015-2016academic year.
The research has been carried out with the use of scanning model. Data collection tools have been developed by the researcher and to ascertain EBA utilization purposes and the opinions about of the teachers “ A Questionnaire on Utilization Purposes of Education Information Network (EBA) of the Teachers and Opinions About EBA” was in use. To ascertain EBA utilization purposes and the opinions of the students “ A Questionnaire on Utilization Purposes of Education Information Network (EBA) of the Students and Opinions About EBA ” was in use.
All the data which were abtained with the questionnaires from the teachers and students who tool part in the research were analyzed with SPSS 18.0 for Windows package program. To compare the medials of the variables, T-test, Oneway ANOVA, Kaiser-Mayer Olkin Test, Barlett Test, hoc-LSD Test, and Corelation analysis have been utilized and the datahave been analyzed at 0,05suggestiveness level. The data that were collected in the section of oersonal information were analyzed as independent variables, and the data that were abtained with questionnaires and sub dimensions were analyzed as dependent variables.
When the results of the research are generally viewed, it can be seen that the gereral opinions of the teachers about EBA is “Undecided” . Besides, when the utilization purposes of EBA of the teachers ait is seen that students to EBA to make directing research and making use of the videos, animations, simulations and other visual materials in EBA are in the forefront position. When the opinions of the students about EBA are evaluated, it is seen that general opinion is “Undecided”. But when their utilization purposes of EBA are taken into account, EBA is in the forefront position during challenging lessons to recover the difficulties in learning processes and to share information. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin ve 12’inci sınıfa devam eden öğrencilerin öğrenme nesnesi ambarı olan Eğitim Bilişim Ağına (EBA) ilişkin görüşlerinin ve kullanım amaçlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Kars İl merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarından rastgele seçilmiş 6 okulda görev yapan 195 öğretmen ve bu okulların 12’inci sınıfına devam eden 452 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiş olup öğretmenlerin EBA’yı kullanım amaçları ve EBA hakkındaki görüşlerini belirlemek için “Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı’nı (EBA) Kullanım Amacı ve EBA Hakkındaki Görüşleri Anketi”; öğrencilerin EBA’yı kullanım amaçları ve EBA hakkındaki görüşlerini belirlemek için ise “Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı’nı (EBA) Kullanım Amacı ve EBA Hakkındaki Görüşleri Anketi” kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan öğretmen ve öğrencilerden, hazırlanan anketler yoluyla elde edilen verilerin tümü SPSS 18.0 for Windows paket programı ile analize tabi tutulmuştur. Betimsel istatistiklerde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Değişkenlerin ortalamalarını karşılaştırmak amacıyla T-testi, Oneway Anova,, Kaiser-Mayer Olkin Testi, Barlett Testi, hoc-LSD Testi ve Korelasyon analizlerinden yararlanılmış olup; veriler 0,05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştir. Anketlerin kişisel bilgiler bölümünde toplanan veriler bağımsız değişkenler, anket ve alt boyutlar ile elde edilen veriler ise bağımlı değişkenler olarak analizlere tabi tutulmuştur.
Araştırma sonuçlarına genel olarak bakıldığında, öğretmenlerin EBA’ya ilişkin görüşlerinin kararsızım olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, Öğretmenlerin EBA’yı kullanım amaçlarına bakıldığında, öğrencileri araştırma yapmaları için EBA’ya yönlendirmek, derslerinde EBA’daki video, animasyon, simülasyon ve diğer görsel materyallerden yararlanma amaçlarının daha ön planda olduğu düşünülebilir. Öğrencilerin EBA’ya ilişkin görüşleri değerlendirildiğinde bu görüşlerin kararsızım olarak gerçekleşmiştir. Fakat, EBA’yı kullanım amaçlarına ilişkin verilere bakıldığında, EBA’nın zorlanılan derslerde, öğrenmede karşılaşılan güçlükleri telafi etmede ve bilgi paylaşım amacıyla kullanım amaçlarının ön plana çıktığı söylenebilir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim Bilişim Ağı, e-içerik, Eğitim Teknolojisi, Öğretmen Görüşleri, Öğrenci Görüşleri, FATİH Projesi, | en_US |
dc.title | Ortaöğretimdeki Öğretmen ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (Eba)’Ya İlişkin Görüşleri | en_US |
dc.title.alternative | Opınıons of Secondary Educatıon Teachers and Students about the Educatıon Informatıon Network (Eba) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 158 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |