dc.contributor.advisor | Deperlioğlu, Ömer | |
dc.contributor.author | Bırtıl, Fatma Sibel | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T12:40:51Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T12:40:51Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6275 | |
dc.description | Nowadays attaining academic success is more difficult compared to previous years.
Because today, individuals, especially the ones in their puberty periods, get affected
more from their families, environment they live in and study, teachers' attitudes and
similar factors, resulting in academic failure.
In this thesis work factors that affect failure of students are studied and a survey is
performed to determine these factors. Since the collected data formed a large database,
data mining technique is used to establish the correlations and rules easily. In evaluation
of the survey clustering method is selected among possible data mining methods by
considering the content of the data and the subject of the study. Collected data is
separated into three clusters. Each cluster is investigated to determine the factors that
play a role together in students' failure, as well as the the relations between them. | en_US |
dc.description.abstract | Günümüzde akademik başarıya ulaşmak eski yıllara göre oldukça zor bir durumdur.
Çünkü özellikle ergenlik çağına girmiş bireyler ailelerinden, çevrelerinden, okul
ortamından, öğretmen davranışlarından ve bunlar gibi birçok nedenlerden daha fazla
etkilenmekte ve başarısız olabilmektedirler.
Bu tez çalışmasında, öğrencilerin başarısızlıklarına neden olan etkenler incelenmiştir.
Başarısızlık nedenlerini belirlemek için öğrencilere bir anket uygulanmıştır. Anket
sonucunda elde edilen veriler büyük bir veri tabanı oluşturduğu için, bu çalışmada
büyük veri tabanlarındaki bağıntı ve kuralları daha kolay tespit etmeyi sağlayan bir
yöntem olan veri madenciliği yöntemi kullanılmıştır. Anketin değerlendirilmesi
aşamasında, verilerin içeriği ve çalışmanın konusu göz önüne alınarak veri madenciliği
yöntemlerinden kümele yöntemi uygulanmıştır ve veriler üç kümeye ayrılmıştır. Her
kümenin incelenmesi sonucunda, öğrencileri başarısızlığa iten etkenlerin hangilerinin
aynı anda görüldüğü ve aralarındaki ilişkiler tespit edilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | Nowadays attaining academic success is more difficult compared to previous years.
Because today, individuals, especially the ones in their puberty periods, get affected
more from their families, environment they live in and study, teachers' attitudes and
similar factors, resulting in academic failure.
In this thesis work factors that affect failure of students are studied and a survey is
performed to determine these factors. Since the collected data formed a large database,
data mining technique is used to establish the correlations and rules easily. In evaluation
of the survey clustering method is selected among possible data mining methods by
considering the content of the data and the subject of the study. Collected data is
separated into three clusters. Each cluster is investigated to determine the factors that
play a role together in students' failure, as well as the the relations between them. | |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Akademik Başarı | en_US |
dc.subject | Başarısızlık Nedenleri | |
dc.subject | Veri Madenciliği | |
dc.subject | Kümeleme Yöntemi | |
dc.title | Kız meslek lisesi öğrencilerinin akademik başarısızlık nedenlerinin veri madenciliği tekniği ile analizi | en_US |
dc.title.alternative | Analysis of girls vocational high school students academic failure causes with data mining techniques | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 95 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |