Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDeperlioğlu, Ömer
dc.contributor.authorBırtıl, Fatma Sibel
dc.date.accessioned2019-05-28T12:40:51Z
dc.date.available2019-05-28T12:40:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/6275
dc.descriptionNowadays attaining academic success is more difficult compared to previous years. Because today, individuals, especially the ones in their puberty periods, get affected more from their families, environment they live in and study, teachers' attitudes and similar factors, resulting in academic failure. In this thesis work factors that affect failure of students are studied and a survey is performed to determine these factors. Since the collected data formed a large database, data mining technique is used to establish the correlations and rules easily. In evaluation of the survey clustering method is selected among possible data mining methods by considering the content of the data and the subject of the study. Collected data is separated into three clusters. Each cluster is investigated to determine the factors that play a role together in students' failure, as well as the the relations between them.en_US
dc.description.abstractGünümüzde akademik başarıya ulaşmak eski yıllara göre oldukça zor bir durumdur. Çünkü özellikle ergenlik çağına girmiş bireyler ailelerinden, çevrelerinden, okul ortamından, öğretmen davranışlarından ve bunlar gibi birçok nedenlerden daha fazla etkilenmekte ve başarısız olabilmektedirler. Bu tez çalışmasında, öğrencilerin başarısızlıklarına neden olan etkenler incelenmiştir. Başarısızlık nedenlerini belirlemek için öğrencilere bir anket uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler büyük bir veri tabanı oluşturduğu için, bu çalışmada büyük veri tabanlarındaki bağıntı ve kuralları daha kolay tespit etmeyi sağlayan bir yöntem olan veri madenciliği yöntemi kullanılmıştır. Anketin değerlendirilmesi aşamasında, verilerin içeriği ve çalışmanın konusu göz önüne alınarak veri madenciliği yöntemlerinden kümele yöntemi uygulanmıştır ve veriler üç kümeye ayrılmıştır. Her kümenin incelenmesi sonucunda, öğrencileri başarısızlığa iten etkenlerin hangilerinin aynı anda görüldüğü ve aralarındaki ilişkiler tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractNowadays attaining academic success is more difficult compared to previous years. Because today, individuals, especially the ones in their puberty periods, get affected more from their families, environment they live in and study, teachers' attitudes and similar factors, resulting in academic failure. In this thesis work factors that affect failure of students are studied and a survey is performed to determine these factors. Since the collected data formed a large database, data mining technique is used to establish the correlations and rules easily. In evaluation of the survey clustering method is selected among possible data mining methods by considering the content of the data and the subject of the study. Collected data is separated into three clusters. Each cluster is investigated to determine the factors that play a role together in students' failure, as well as the the relations between them.
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAkademik Başarıen_US
dc.subjectBaşarısızlık Nedenleri
dc.subjectVeri Madenciliği
dc.subjectKümeleme Yöntemi
dc.titleKız meslek lisesi öğrencilerinin akademik başarısızlık nedenlerinin veri madenciliği tekniği ile analizien_US
dc.title.alternativeAnalysis of girls vocational high school students academic failure causes with data mining techniquesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentAfyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage95en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster