dc.contributor.advisor | Topçu,Birol | |
dc.contributor.author | Arı, Erkan | |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T06:04:12Z | |
dc.date.available | 2019-05-31T06:04:12Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6366 | |
dc.description | The probability and statistics has a significant role in the applications we come across in many
professional areas and the decisions we made in our daily life. However, though this fact, it is
not easy for many students to comprehend the subjects and concepts of probability and
statistics. Most of the students have difficulties in understanding the terms and concepts of
probability and statistics to make connection between the information on probability and
statistics. Especially, it is necessary to clarify what kind of problems the 6th, 7th and 8th graders
of primary school experience in learning the concepts of probability and statistics the reasons
of these difficulties. The aim of this study is to clarify the difficulties that the 6th, 7th and 8th
graders of primary school experience in learning and implementing the concepts of
probability and statistics to obtain the results for solving the problems that these students
experience.
The study is composed of six parts. In the first part, the information on the studies, training,
learning and teaching activities which had been carried out on this subject before has been
given following a literature study. In the second part, the general aims of national education,
the problems faced in education, the problems in math education, the sub learning area and
gainings of each grade in statistics and probability, the problems facede in teaching statistics
and probability are all mentioned in this study. In the third part, statistics and probability found in math curriculum the importance of statistics and probability and the resons of the
hurdles in teaching and learning statistics and probability subject in primary education. In the
fifth part, the findings which have been obtained by making statistical analysis in relation with
the problems determined during the research and the comments on these findings have been
given. In the sixth and last part of the study, the conclusions that are obtained as a result of the
applications have been discussed and the suggestions have been mentioned. | en_US |
dc.description.abstract | İstatistik ve olasılık, birçok mesleki alanda karşılaşılan uygulamalarda ve günlük
yaşantımızda aldığımız pek çok kararda önemli bir role sahiptir. Ancak buna rağmen,
istatistik ve olasılık konularının anlaşılması çoğu öğrenci için kolay değildir. Öğrencilerin
büyük kısmı istatistik ve olasılık kavramlarını anlamakta, olasılık bilgileri arasındaki ilişkileri
kurmakta zorluklar yaşamaktadır. Özellikle de, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim
gören öğrencilerin istatistik ve olasılık kavramlarının öğrenilmesinde ne tür sorunlar
yaşadıklarını ve bu sorunların nelerden kaynaklandığının açıklığa kavuşturulması
gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan
öğrencilerin, istatistik ve olasılık kavramlarını öğrenmede ve uygulamada yaşadıkları
zorlukları belirlemek ve bu zorluklara çözüm önerileri ortaya koymaya çalışmaktır.
Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde; literatür çalışması sonucunda bu konu
hakkında daha önce yapılan çalışmalar, eğitim, öğretme, öğrenme ve öğretim konuları
hakkında bilgilendirilme yapıldı. İkinci bölümde; milli eğitimin genel amaçları, eğitim
sisteminde karşılaşılan sorunlar, matematik eğitiminin genel amaçları, matematik eğitiminde
karşılaşılan sorunlar, istatistik ve olasılık konusunun her bir sınıf düzeyindeki alt öğrenme
alanları ve kazanımları, istatistik ve olasılık konularının eğitiminde karşılaşılan sorunlar incelenmiştir. Üçüncü bölümde; matematik dersi müfredatında yer alan istatistik ve olasılık
kavramlarının tanımı, istatistik ve olasılık konularının önemi, ilköğretimde istatistik ve
olasılık konularının öğrenilememe nedenleri üzerinde duruldu. Dördüncü bölümde; araştırma
konusuna ilişkin problemler, hipotezler, evren, örneklem ve veri toplama araçları hakkında
bilgiler verildi. Beşinci bölümde ise, araştırmanın belirlenen problemlerine ilişkin istatistiksel
analizler yapılarak elde edilen bulgulara ve bulunan bulgulara ait yorumlara yer verildi.
Çalışmanın altıncı ve son bölümünde ise, elde edilen sonuçlara ve önerilere yer verildi. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İstatistik ve Olasılık, Kavram yanılgısı, Öğretmen, Hazır bulunuşluk, Muhakeme Etme Becerisi, Olumsuz Tutum. | en_US |
dc.title | İLKÖĞRETİM 6-7 VE 8. SINIFLARDA MATEMATİK DERSİNİN İSTATİSTİK VE OLASILIK KONUSUNUN ÖĞRENİMİNDE YAŞANAN PROBLEMLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ | en_US |
dc.title.alternative | THE DIFFICULTIES IN LEARNING THE SUBJECT OF PROBABILITY AND STATISTICS IN MATHS LESSONS OF 6th, 7th AND 8th GRADES IN PRIMARY SCHOOL AND SUGGESTIONS ON SOLUTION | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 63 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |