dc.contributor.author | Demir, Celal | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T06:13:22Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T06:13:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/download/article-file/606729 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/6433 | |
dc.description | Spelling is the writing a language within certain rules, so it is dictation. The term of
spelling in Türkçe Sözlük (Turkish Dictionary) refers to both the writing of words and
punctuation. There are such rules in every written language in order to ensure that
communication is carried out in a healthy manner, feelings and thoughts are conveyed
completely and correctly, and the unity in writing is enabled. Spelling education; In
educational institutions is given to teach the correct spelling of words, to correctly
pronounce the words thanks to correct spelling, to try to recognize the new word with
its sound and letters, to raise awareness and responsibility for correct spelling. We
frequently encounter in many areas with written expression, which is a way of expressing oneself for the purpose. It is not possible to expect the writings of
individuals who do not have knowledge of spelling to be successful and understandable.
The field of spelling education is an area that develops students' thinking skills and
affects their academic achievement. Furthermore, spelling education ensures that the
student has a command of his / her mother tongue and encourages him / her to use
consciously, correctly and carefully in accordance with the rules of spelling. However,
there are various problems concerning to the teaching of spelling education. At the
beginning of these problems, the topic of spelling education is not considered as a
lesson in the curriculum itself; it is given a place in the lessons of writing, grammar, and
partially reading skills. In addition, if the Turkish curriculum is examined, we see that
there is not a proper study on this field, there is no detailed information explaining that
how and which objectives and achievements will be implemented in which classes.
However, it is observed that the achievements in which certain levels are required to be
taught are not included in the curriculums and the implementation also varies as the
curriculum changes. The success in the field of spelling education is required wellanalyzed methods and applications. In this study, the problems we have experienced from basic education to the end of secondary education have been discussed and
solutions to these problems have been introduced. | en_US |
dc.description.abstract | Yazım, bir dilin belli kurallarla yazıya geçirilmesi, imla anlamına gelmektedir. Yazım
terimi Türkçe Sözlük’te hem kelimelerin yazılışını hem de noktalama işaretlerinin
kullanımını ifade etmektedir. Yazılı-sözlü iletişimde duygu ve düşüncelerin eksiksiz ve
doğru aktarılması, yazılı iletişimde yazınsal birliğin sağlanabilmesi için her yazı dilinde
bu tür kurallar bulunmaktadır. Yazım eğitiminin bir amacı da eğitim kurumlarında
sözcüklerin doğru yazılışlarını öğreterek telaffuzunda sorun olan sözlerin doğru telaffuz
edilmesini sağlamaktır. Böylece hem yazılı hem de sözlü iletişimde kültür dilinin
birleştirme gücü devreye sokulmuş olur. Bunun yanında yazım eğitimiyle öğrenciye
doğru yazma sorumluluğu ve bilinci kazandırılarak öğrencilerin düşünme becerileri
geliştirilmekte, ana diline hâkim olması sağlanarak anlama ve anlatma becerileri
geliştirilmekte akademik başarılarının yükselmesine önemli katkılar sağlanmaktadır.
Ancak yazım eğitimi ve öğretimi konusunda çeşitli sorunlarımız bulunmaktadır. Yazım
eğitimi konusu, öğretim programlarında başlı başına bir ders olarak ele alınmamakta;
bazı programlarda dil bilgisi konuları içerisine dağıtılmış olarak, bazı programlarda da
okuma eğitimi içerisinde verilmektedir. Ayrıca yazım ve noktalama konuları ve
kazanımları incelendiği zaman bu alanla ilgili ciddi bir çalışmanın yapılmadığı hemen
anlaşılmaktadır. Programlarda yazım eğitimiyle ilgili kazanımların hangi sınıflarda ne
kadar ve ne şekilde verileceğine dair bilimsel bir ölçüt bulunmamaktadır. Bununla
birlikte yazım eğitimiyle ilgili kazanımların eğitim öğretim süreçlerine dağıtılmasında
ve kademelendirilmesinde de gerekçeli bir tutumun oluşmadığını hatta çok gerekli bilgi
ve becerilerin programlarda yer almadığını görmekteyiz. Bu çalışmamızda temel
eğitimden orta öğretimin sonuna kadar yazım (yazım ve noktalama) eğitiminde
yaşadığımız sorunlar ele alınmış ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.484300 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Yazım Kuralları, yazım eğitimi, programlarda/müfredatlarda yazım eğitimi, yazım kuralları ve noktalama işaretleri | en_US |
dc.title | Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunları Üzerine | en_US |
dc.title.alternative | On the Spelling Education in Our Schools and Our Problems | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-0587-122X | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 121 | en_US |
dc.identifier.endpage | 135 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |