Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı Kazanımlarının Veri Madenciliği Yöntemleri ile Değerlendirilmesi
Özet
Türkiye’deki ortaöğretim kurumları arasındaki başarı farklarının giderek artması sonucunda eğitim sisteminde merkezi ortak sistem sınavları olarak kabul edilen ortaöğretime öğrenci seçme ve yerleştirme sınavlarının önemi artmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2013-2014 eğitim öğretim yılı itibariyle öğrencinin başarısının anlık değil geniş bir zaman dilimine yayılarak ölçülmesini sağlamak amacı ile Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş adıyla yeni bir sistem getirilmiştir.Derslerin ölçme ve değerlendirme yönteminde ise dersin kazanımlarıdikkate alınarak kazanımda belirtilen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı tespit edilmeye çalışılmaktadır.
Eğitimde veri madenciliği yöntemleri kullanılarak verilerden elde edilen bilgiler ile eğitim sisteminin eksik yanlarının bilinmesi, sistem hakkında gerekli önlemlerin alınması ve yapılacak planlamalar ile gelecek dönemler için isabetli kararlar alınması sağlanır.
Bu araştırmada; öğrencilerin temel eğitim sonunda her bir ders için ulaşması beklenilen genel amaçlar doğrultusunda edinmesi hedeflenen bilgi, beceri ve tutumları ifade eden kazanımları elde edip edemedikleri, eksik kazanımlar ve kazanımlar arasındaki anlamlı ilişkiler araştırılmış ve öğrencilerin ortaöğretime başlamadan önceki eksik yanlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma verisi olarak 2015-2016 eğitim-öğretim yılı 2. dönem Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş kapsamında gerçekleştirilen merkezi ortak sınavı Yabancı Dil dersi haricindeki Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinden sınava giren öğrencilerin verileri kullanılmıştır. Derslere ait sorular incelenmiş ve Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının eğitim-öğretim yılı başında yayınladığı kazanım çizelgelerine göre sorularla ilgili kazanımlar belirlenmiştir. Elde edilen kazanımlar veri madenciliği programları olan Weka ve RapidMiner ile Fp-Growht ve Apriori birliktelik analizi algoritmaları kullanarak incelenmiştir. Öğrencilerin en çok Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularına doğru cevap verdiği en başarısız olduğu dersin ise Matematik dersi olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe dersine ait “Cümleye hâkim olan duyguyu fark eder” ile “Cümlede vurgulanmak istenen ifadeyi belirler” kazanımlarının diğer derslerdeki kazanımlar ile doğru orantılı olduğu ve bu kazanımı elde eden öğrencileri testlerdeki birçok soruyu doğru cevapladıkları görülmüştür.Matematik dersinde ise “Kareköklü bir sayıyı a√b şeklinde yazar ve a√b şeklindeki ifadede katsayıyı kök içine alır” kazanımını elde edemeyen öğrencilerin,“Bir bilinmeyenli rasyonel denklemleri çözer” kazanımına ait soruları da doğru çözemedikleri görülmüştür.
Araştırma sonunda öğrencilerin, ortaöğretim 9. sınıf müfredatında Türkçe dersinin “Okuduğu metni anlama ve çözümleme” alt öğrenme alanına ait kazanımı ile Matematik dersindeki “Denklemler” öğrenme alanına ait kazanımların öğrencilerin üst öğrenime ait kazanımlardan önce tekrar etmesinin öğrencinin başarısına katkı sağlayabileceği söylenebilir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/6452Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [879]