Kütahya İli Simav İlçesinde Kapatılan Belde Belediyelerinin Optimal Yerel Yönetim Büyüklüğü Açısından Değerlendirilmesi
Özet
Yerel yönetimler, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli hizmetleri yerine getirmektedir. Bu hizmetlerin etkin bir şekilde sunulması için optimal büyüklüğe sahip olup olmadığı önem arz etmektedir. Ülkemizde özellikle son yıllarda gerçekleştirilen yasal düzenlemeler ile birlikte belediye kurulma kriterlerinde önemli değişikler yapılmış ve küçük belediyeler kapatılarak belediye sayıları azaltılmıştır. Belediye kurulması için 5393 sayılı yasa ile, nüfus kriteri 2000’den 5000’e yükseltilmiş olmasına rağmen aynı kanunda zikredilen 2000 nüfusun altındaki beldelerin köye dönüştürülmesi hususu 6360 sayılı kanunun yayımlanmasına, 30 Mart 2014 yerel yönetimler seçimlerine kadar uygulanamamıştır. Kanunda 559 belde belediyesinin 30 Mart 2014 seçimleri ile birlikte köye dönüşeceği belirtilmiştir. Aynı listede en çok (18) beldesi köye dönüşen ilçe olarak Kütahya’nın Simav ilçesi karşımıza çıkmaktadır. Araştırmamızın evreninin köye dönüştürülen 559 belde belediyesi oluştururken örneklemimiz ise Simav’da köye dönüşen 18 belde oluşturmaktadır. Çalışmamızda Nitel veri toplama tekniği olan odak grup görüşmesi faydalanılmıştır. Odak grup görüşmelerinde, Simav’da kapanan belde belediyelerinin başkanları ile iki grup halinde görüşme gerçekleştirilmiştir. Odak grup görüşmelerinde, belediye başkanlarına 6360 sayılı kanun sonucu belediyelerinin köye dönüşmesi, belediye tüzel kişiliklerini kaybetmesi, sonucuyla alakalı görüşleri ve bundan sonra hizmetlerin nasıl yürüyeceği ile ilgili görüşleri sorulmuş ve analizi yapılmıştır.
Bu çalışmanın amacı Türkiye'de yerel yönetimler üzerinde yapılan yenilikler üzerinde durarak, 6360 sayılı kanunun Simav’da kapanan beldelerin optimal yerel yönetim büyüklüğü açısından değerlendirmesini yapmak ve bu kanunla yerel yönetimlerde sunulan hizmetlerin aksayıp aksamayacağı konusunda analiz yapmaktır. Ölçek ve verimlilik ölçütleri dikkate alınarak belde belediyelerinin kapatılması sonuncunda, kaynakların daha etkin şekilde kullanılabileceği büyükşehir belediyelerine veya il özel idarelerine aktarılmasının yerinde bir karar olduğunu göstermektedir. As all around the world, local governments fulfill important services in our country as well. For the provision of these services effectively, it is important whether they have optimal size or not. Especially in recent years with the legal regulations carried out in our country, on the establishment of municipalities vital changes have been made. Small municipalities have been closed and the number of municipalities has increased. With the law No. 5393 for the establishment of municipality although the population criteria has been raised up from 2000 to 5000, the transformation of villages into towns whose population is under 2000 stated in the same law cannot be implemented up to local government elections until publication of the law numbered 6360, 30rd March 2014. It is stated in the law that 559 sub-district municipalities will transform into villages with the 30rd March 2014 elections. In the same list, Simav the district of Kütahya has been the district whose 18 sub-district has transformed into villages. Our research population consists of 559 sub-district municipalities transformed into villages and our sample consists of 18 sub-district transformed into villages in Simav. In our study, focus group interviews were conducted by using qualitative data collection methods. The focus group interviews were held in two groups with the mayors of sub-district municipalities closed in Simav. In the focus group interviews, the mayors were asked for their opinions about transformation of municipalities into villages, the outcome of the loss of their legal identities and how the services would be carried out from now on and made their analysis.
This study aims to analyze the sub-districts closed in Simav with the law numbered 6360 in terms of their optimal local government size by focusing on innovations over the local governments in Turkey and makes an analysis about whether services provided in the local governments will be disrupted or not. Taking into account scale and efficiency criteria as a result of closure of the sub-district municipalities, it indicates that transfer of the resources into metropolitan municipalities or special provincial administrations that can use them more effectively is a good decision.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/6679Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]