The effect of servant leadership on psychological empowerment and organizational ıdentification
Abstract
Purpose – The aim of this study is to determine the effects of servant leadership on
psychological empowerment and organizational identification.
Design/methodology/approach – Within the context of quantitative research approach, data
collected from 309 hotel employees by questionnaire. Reliability of data measured with
Cronbach’s Alpha coefficient where the Factor analysis were performed to check validity.
Validity analysis has followed by Correlation and Regression analyses in which research
hypothesis were tested.
Findings – Results of the study assign that there is a significant relationship among servant
leadership, psychological empowerment and organizational identification. Furthermore, results
also support pre-assumptions suggesting that servant leadership behaviours significantly affect
psychological empowerment of employees and their identification process with the
organization. Within this context, empowerment and vision sub-dimensions of servant
leadership contribute psychological empowerment of hotel employees. Additionally, visionary
and humility behaviours of servant leaders increase the organizational identification level of
them.
Discussion – Entrepreneurs in hospitality industry those who want to deliver high quality
service should consider to employ servant leaders/executives in order to have more empowered
and identified employees. Also, contributions of servant leaders are an important field for the
academicians, since they can create a positive and creative service philosophy among staff and
can heighten service quality. Amaç - Bu çalışmanın amacı, hizmetkar liderliğin psikolojik güçlendirme ve örgütsel tanımlama üzerindeki etkilerini belirlemektir. Tasarım / metodoloji / yaklaşım - Nicel araştırma yaklaşımı bağlamında, 309 otel çalışanından anket yoluyla veri toplanmıştır. Geçerliliği kontrol etmek için Faktör analizinin yapıldığı Cronbach Alfa katsayısı ile ölçülen verilerin güvenilirliği. Geçerlilik analizini, araştırma hipotezinin test edildiği Korelasyon ve Regresyon analizleri izlemiştir. Bulgular - Çalışmanın sonuçları hizmetkâr liderliği, psikolojik güçlendirme ve örgütsel kimliklendirme arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, Sonuçlar aynı zamanda hizmetçi liderlik davranışlarının çalışanların psikolojik güçlenmelerini ve kuruluşla olan tanımlama süreçlerini önemli ölçüde etkilediğini öne süren varsayımları da desteklemektedir. Bu bağlamda hizmetçi liderliğinin güçlendirilmesi ve vizyon alt boyutları otel çalışanlarının psikolojik olarak güçlendirilmesine katkıda bulunmaktadır. Ek olarak, hizmetkar liderlerin vizyoner ve alçakgönüllülük davranışları örgütsel tanımlama seviyesini arttırır. Tartışma - Ağırlama endüstrisindeki girişimciler, kaliteli hizmet vermek isteyenler, daha güçlü ve tanımlanmış çalışanlara sahip olmak için hizmetçi liderleri / yöneticileri kullanmayı düşünmelidir. Ayrıca, hizmetçi liderlerinin katkıları akademisyenler için önemli bir alandır,
Source
İşletme Araştırmaları DergisiVolume
11Issue
1Collections
- Makaleler [28]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [241]