Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik alan bilgisi sınavına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi
Özet
Eğitim geçmişten günümüze ülkelerin en vazgeçilmez unsurlarından birisidir. Devletler ayakta kalıp dik durabilmek için nitelikli insan gücüne ihtiyaç duymaktadır. Bu insan gücünü yetiştirecek olan ise nitelikli öğretmenlerdir. Bu çalışmamızın temel amacı ilk kez 2013 yılında uygulamaya konulan Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına ilişkin sınavın öğrencilere katkısı, amaca uygunluk ve sınavın güvenirliği konularında Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya koymaktır. Ayrıca diğer bir amacı sınavın lisans programının içeriği ile öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ve özel alan yeterlikleri ile uyumunu ortaya koymaktır.
Araştırma betimsel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışmanın araştırma evreni Afyon Kocatepe, Akdeniz, Atatürk, Ege, Gaziantep ve Yıldız Teknik Üniversitelerinde öğrenim gören 437 tane öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmada temel amaç doğrultusunda alt amaçlara ulaşabilmek için geliştirilen bir ölçek kullanılmıştır. “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına Yönelik Görüşleri Ölçeği”nde 16 madde ve 7 kişisel bilgiye ait soru bulunmaktadır. Örneklemden elde edilen verilerin çözümlenmesinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ÖABS hakkındaki görüşlerini belirlemek için maddelerde, ölçek geneli ve alt boyutlarda aritmetik ortalama, standart sapma, ortanca ve tepe değer kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenlerinden cinsiyet ve sınıf düzeyi bağımsız örneklem t testi, öğrenim görülen üniversite, ÖABS’na hazırlık ve baba eğitim düzeyi değişkenleri ise tek yönlü varyans analizi ile çözümlenmiştir. Anne eğitim düzeyi ve mezun olunan lise türü değişkenlerinde ise Kruskall Wallis testi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen adayları Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavının okullardaki nitelikli öğretmenleri arttırdığını, iyi bir seçme sınavı olduğunu ve alan derslerinin önemini arttırdığını düşünmektedirler. Ayrıca mesleki yeterliklerin ölçülmesinde gerekli ve amaca uygun bir sınav olduğu, kapsamının daha genişletilmesi gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. Bu sınavın lisans dersleri ile uyumlu ama her adayın düzeyine ise uygun olmadığını düşünmektedirler. Education is one of the most indispensable element of today’s countries. Governments need qualified manpower to keep up and stand upright. Qualified teachers are those who are to upbring this manpower. The main motivation of our work is to put forth the views of the candidate teachers of Social Science about the contribution to the students, appropriateness to its objective and reliabiliity of Test of Teaching Field Knowledge first put into practice in 2013. In addition, another aim is to reveal the compatibility of the exam with the content of the undergraduate program and general and specific proficiency of the teaching profession.
Research is conducted with the descriptive survey technique. Target population of the study consists of 437 candidate teachers studying at Gaziantep University, Afyon Kocatepe University, Mediterranean (Akdeniz) University, Atatürk University, Aegean (Ege) University, and Yıldız Technical University. A scale developed to achieve subgoals is used according to the main goals in the Research. In the scale “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına Yönelik Görüşleri Ölçeği” there are 16 items and 7 questions about personal information. Statistic package program is used in the analysis of the samples. Arithmetic average, standard deviation, median and mode are used in the items, scale-wide and sub-dimentions to determine the opinions of the candidate teachers about the exam ÖABT (Test of Teaching Field Knowledge). Gender and class level, variances of the study, are analysed by t test and education level of father by one-sided variance test. Kruskall Wallis test is used for the mother’s education level and kind of the school which was graduated from.
According to the results of the research candidate teachers think that ÖABT increases the number of the qualified teachers at schools and importance of the field subjects, and it is a good selective exam. In addition, it is concluded that it is a necessary and appropriate for its purpose however its content must be expanded. They also think that this exam is compatible with undergraduate subjects but not suitable for the level of every candidate teacher.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7159Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]