12-15 yaş grubu çocuklarına ana dili öğretiminde Türkiye ve İngiltere’nin karşılaştırılması
Özet
Dil, insan topluluklarını millet yapan önemli bir iletişim aracıdır. Dilin sosyal hayatta, bilimde, sanatta, toplumların ilerlemesindeki etkisini göz ardı etmemek gerekmektedir. Bu nedenle ana dili öğretimi ve ana dili öğretim programı hazırlamak önemli ve millî bir görevdir.
Dünya üzerindeki ülkeler, çeşitli dönemlerde kendi eğitim sistemlerine ait öğretim programları hazırlamışlardır. Hazırlanan programlar, zamana ayak uydurmak için, gelişebilmek için sürekli yenilenmiş ve güncellenmiştir.
Türkçenin öğretimine ilişkin toplam 8 program hazırlanmıştır. Son program 2018 yılında uygulanmaya başlanmıştır. İngilizcenin öğretimine yönelik ulusal müfredat ise en son 2014 yılında güncellenmiş, halen o program kullanılmaktadır.
Bu çalışmada, geleneksel yapısını sürdüren, yerel odaklı ve üst düzey insan yetiştirmeyi başarabilen İngiliz öğretim programının, Türkçe öğretim programı ile 4 temel dil becerisi ve ana dili ders kitapları incelenmiştir. Çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, kavramsal çerçeve; ikinci bölümde, Türk eğitim sistemi ve ana dili öğretimi/Türkçe öğretimi ile İngiltere eğitim sistemi / ana dili öğretimi; üçüncü bölümde ise bulgular ve yorumlara yer verilmiştir. Çalışmada kullanılan kaynaklar “Kaynakça” bölümde; ekler ise “Ekler” bölümünde gösterildi.
12 – 15 yaş arası öğrencilere verilmek istenen bilgi, beceriler öğretim programları temel alınarak karşılaştırılmıştır. Language which creates nations from groups of people, is an important communication toll. We mustn’t ignore the effect of language on developing of nations through social life, science and art. Therefore teaching of native language and preparing the program of this education is an important mission.
In various terms, the countries in the World has prepared curriculums which belongs to their own education systems. These curriculums has always been renewed to cope with the changes and to develop.
Related to Turkish teaching; totally 8 curriculums have been prepared since today. The last curriculum has been started to use since 2018. In England the curriculum of teaching English- mother tongue- renewed in 2014 and has still been used.
In this study there is the comparision of English native language curriculum; traditionally built, national based and which could success to train high qualified people, with Turkish native language curriculum; in the ways of teaching 4 skills of language, teaching of grammar, assesment and evoluation and teaching philosophies. This study includes four main parts.
In this study; Turkish Language class curriculum and English Language class curriculum sustaining its traditional structure, national based and raising high-level individuals were studied comparatively in respect to four basic language skills and course books used in classes. The study consists of three main parts. Conceptual framework is provided in the first part. The second part looks at Turkish Education System , Native Language Teaching / Turkish Language Teaching and English Education System / Native Language Teaching . The third part includes findings and comments . The sources used in the study are shown in the ‘’References’’ section ; the attachments are shown in the ‘’appendix’’ section.
The information and skills which are wanted to be taught to students between 12 -15 compared through two countries’ national language teaching curriculums.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7221Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1639]