Sınıf öğretmenlerinin kültürel sermaye yeterlikleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: siirt ili örneklemi
Abstract
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin kültürel sermaye yeterlikleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarını incelemektir. Betimsel ve ilişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırmanın örneklemini, Siirt il merkezi ve ilçelerinde görev yapan ve basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 380 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, Avcı (2015) tarafından geliştirilen “Kültürel Sermaye Yeterlik Ölçeği” ve Yıldırım (2016) tarafından geliştirilen “Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” olmak üzere üç bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde, öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarını ortaya koymak amacıyla betimsel istatistikler (yüzde, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma) ile değişkenler arası farkı ortaya koymak için t-testi ve ANOVA testlerinden yararlanılmıştır.
Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının farklı boyutlardaki ilişkilerini ortaya koymak için ise Korelasyon Analizi yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; sınıf öğretmenlerinin “kültürel sermaye yeterlik” düzeyleri “yüksektir”. Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeyleri yaş, anne eğitim düzeyi ve mesleki kıdem yılı değişkenlerine göre anlamlı fark göstermiş; cinsiyet, kardeş sayısı, baba eğitim düzeyi, aylık geliri, okul öncesi eğitim alma durumu, yükseköğretim öncesi hayatının büyük kısmını geçirdiği yer değişkenlerine göre anlamlı fark göstermemiştir. Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının ortalaması ölçek toplamında “katılıyorum” düzeyinde olup çokkültürlü eğitime yönelik tutumları cinsiyet, yaş, kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı fark göstermiştir. Ayrıca, yapılan korelasyon analizi sonucunda katılımcıların kültürel sermaye yeterlikleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumları arasında pozitif yönde, orta düzeyde, anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Buna göre öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeyleri arttıkça çokkültürlü eğitime yönelik tutumları da artmaktadır. The aim of this study is to investigate primary school teachers’ cultural capital competencies and their attitudes towards multicultural education. The study is designed as a descriptive and correlational survey with its simple ramdom sampling model including 380 primary school teachers working in Siirt province.
The data were collected through a ‘Personal Information Form’ prepared by the researcher, ‘Cultural Capital Competency Scale’ developed by Avcı (2015), and ‘Teacher Multicultural Education Attitude Scale’ designed by Yıldrım (2016). In order to analyze the participants’ cultural capital competencies and their attitudes towards multicultural education, descriptive statistics (percentage, frequency, mean, standard deviation) were calculated and the statistical differences and relationships between/among the variables were presented with the application of t-test, ANOVA and correlation tests.
The analysis of the results indicated that ‘cultural capital competency’ level of participant teachers was ‘high’ and showed statistically significant differences according to ‘age’, ‘mother education level’ and ‘work experience’ but not for ‘gender’, ‘father education level’, ‘monthly income level’, ‘pre-school education experience’, ‘number of siblings’ and ‘place of residence before the university’ variables. The subjects’ attitudes towards multicultural education displayed statistically significant differences in terms of ‘gender’, ‘age’, and ‘number of siblings’ but no statistically significant difference was found for the other variables. Furthermore, it was found that there is a significant moderate positive correlation between the teachers’ cultural capital competency and their attitudes towards multicultural education.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]