Alışveriş merkezlerinin tüketicilere yönelik uygulamalarının, kadın ve erkek tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkisi: Afyonkarahisar örneği
Özet
Alışveriş merkezleri sosyal ve ekonomik hayatta gittikçe daha fazla yer etmekte ve geleneksel çarşıların yerini almaktadır. Zamanla, alışveriş merkezleri sadece ihtiyaçların karşılandığı alışveriş yapılan mekânlar olmaktan çıkmış, sosyal etkileşimlerin yanında eğlenceli vakitlerin geçirildiği mekânlar haline de gelmiştir. Bu çalışmada alışveriş merkezlerinde tüketici satın alma davranışlarını etkileyen unsurları tespit etmek ve bu unsurların tüketici satın alma alışkanlıkları ve alışveriş nedenleriyle arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca tüketici demografik özelliklerinden cinsiyetin üzerindeki etkisi de araştırılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler “kolayda örneklem yolu” ile Afyonkarahisar ilinde yaşayan 400 katılımcı üzerinden anket yöntemi ile toplanmıştır. Toplanan verilerde istatistiksel analizlerin yapılma aracı olan SPSS programı kullanılmış olup, analiz edilirken frekans, ortalama, yüzde alma gibi yöntemler kullanılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki fark T-Testi ile analiz edilmiş, ikiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırılmasında Tek Yönlü (One Way) Anova testi uygulanmıştır. Ayrıca Pearson Ki Kare testi, Korelasyon ve Regresyon analizleri kullanılarak veriler analiz edilip yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda tüketicilerin bazı demografik özellikleri ile satın alma alışkanlıkları arasında farklılık göstermekte ve tüketici satın alma nedenleri, kadın ve erkek tüketiciler arasında farklılık göstermektedir. Ayrıca tüketici satın alma alışkanlıklarının satın alma nedeni ve tüketicilerin alışveriş merkezlerine yönelik algıları arasında da ilişkiler bulunmuştur. Shopping malls are taking more place in social and economic life and are replacing traditional bazaars. Over time,shopping malls have ceased to be shopping places where only the needs are met, and became the places where entertaining times were spent in addition to social interactions. In this study, it is aimed to identify the factors that affect the consumer purchasing behavior in shopping malls and to reveal the relationship between these factors and the consumer shopping habits and purchasing reasons. In addition, the effect of the gender that is a consumer demographic characteristic was investigated.
The data obtained in the study were collected with “convenience samplingmethod” via questionnaire method based on 400 participants living in Afyonkarahisar province. SPSS software, which is used for statistical analysis, was used on the collected data and frequency, average and percentage methods were used for analyzing the data. In the comparison of quantitative data, the difference between the two groups was analyzed by the T-Test, for the groups more than two, the One-Way Anova test was used to compare the parameters between the groups. Furthermore, the data were analyzed and interpreted using Pearson's chi-square test, Correlation and Regression analyzes.
As a result of the research, some demographic characteristics of consumers and purchasing habits vary and the reasons of consumer purchase differ between male and female consumers. In addition, the relationship between consumer shopping habits and the perceptions of consumers towards shopping malls were also found.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7257Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]