dc.contributor.advisor | Kasapoğlu Koray | |
dc.contributor.author | Didin Melek | |
dc.date.accessioned | 2019-11-26T06:52:09Z | |
dc.date.available | 2019-11-26T06:52:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/7289 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler odaklı başarı yönelimleri, öğrenme stratejileri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Korelasyonel desene sahip bu nicel araştırmada veriler, uygun örnekleme ile belirlenen dokuz devlet ortaokulunda öğrenim gören gönüllü 440 yedinci sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmanın verileri, Sosyal Bilgiler Dersi İçin Öğrenme Stratejileri Ölçeği (Didin & Kasapoğlu, 2017), Sosyal Bilgiler Odaklı Başarı Yönelimleri Ölçeği (Gezer & Şahin, 2016) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin Sosyal Bilgiler ders başarıları, dönem sonu karne notları ile belirlenmiştir. Veriler, betimsel ve çıkarımsal istatistikler hesaplanarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda yedinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde en çok kullandıkları öğrenme stratejisinin, “Sosyal bilgiler dersine çalışırken konuları yalnızca okuyup geçmek yerine, düşünerek neyi öğrenmem gerektiğine karar vermeye çalışırım.”; en az kullandıkları öğrenme stratejisinin ise “Sosyal bilgiler dersinin konularını düzenlememe yardımcı olması için basit şemalar, tablolar ya da şekiller çizerim.” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, Sosyal Bilgiler odaklı başarı yönelimlerinin en çok mutlak yaklaşma, en az bağıl yaklaşma olduğu sonucuna varılmıştır. Yedinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler öğrenme stratejileri ile ders başarıları arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sosyal Bilgiler odaklı başarı yönelimleri (bağıl yaklaşma hariç) ile ders başarıları arasında pozitif yönde, farklı düzeylerde anlamlı ilişkiler vardır. Sosyal Bilgiler öğrenme stratejileri ile Sosyal Bilgiler odaklı başarı yönelimleri arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler gözlenmiştir. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçları, yedinci sınıf öğrencilerinin cinsiyetleri kontrol edildiğinde Sosyal Bilgiler öğrenme stratejilerinin; cinsiyetleri ve öğrenme stratejileri kontrol edildiğinde ise Sosyal Bilgiler odaklı başarı yönelimlerinden mutlak yaklaşmanın Sosyal Bilgiler ders başarılarını anlamlı ve pozitif yordadığını göstermiştir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the relationships between seventh graders’ achievement goal orientations and learning strategies and achievement in social studies. In this quantitative research with a correlational design, data were collected from 440 volunteer seventh graders from nine public middle schools selected through convenience sampling. As data collection tools, Learning Strategies for Social Studies Scale (Didin & Kasapoğlu, 2017), Social Studies-Oriented Achievement Goals Scale (Gezer & Şahin, 2016) and Personal Information Form were used. Seventh graders’ achievement in Social Studies was determined by the grades earned at the end of the first semester of the 2017-2018 academic year. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics. Results indicated that the learning strategy used most by seventh graders in Social Studies course was that “I try to think through a topic and decide what I am supposed to learn from it rather than just reading it over when studying Social Studies”, while the learning strategy used least was that “I make simple charts, diagrams, or tables to help me organize course material of Social Studies.” The Social Studies-oriented achievement goal seventh graders mostly had was the task-approach while the other-approach was the least developed Social Studies-oriented achievement goal. A significant low positive correlation was found between seventh graders’ learning strategies for Social Studies and achievement in Social Studies. There were also positive, different-level correlations between seventh graders’ achievement in Social Studies and the Social Studies-oriented achievement goals (except the other-approach). Positive moderate correlations were detected between seventh graders’ learning strategies for Social Studies and all Social Studies-oriented achievement goals. The results of the hierarchical regression analysis revealed that seventh graders’ learning strategies for Social Studies positively predicted their achievement in Social Studies, after controlling for gender. The task-approach as one of the Social Studies-oriented achievement goals was the only positive predictor of achievement in Social Studies, after adjustment for gender and learning strategies for Social Studies. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sosyal Bilgiler, | en_US |
dc.subject | başarı yönelimleri, | en_US |
dc.subject | öğrenme stratejileri | en_US |
dc.title | Yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler odaklı başarı yönelimleri, öğrenme stratejileri ile başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) | en_US |
dc.title.alternative | An ınvestıgatıon of the relatıonshıps among seventh graders’ achıevement goal orıentatıons, learnıng strategıes and achıevement ın socıal studıes (a sample from Afyonkarahısar) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Didin, Melek | |