Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıkları: Betimsel bir çalışma
Özet
Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada genel tarama modelinin alt türü olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır.
Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik farkındalıklarını belirleyebilmek amacıyla Morgil, Seçken, Yücel, Özyalçın Oskay, Yavuz ve Ural (2006) tarafından geliştirilen 39 maddeden oluşan “Yenilenebilir Enerji Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017–2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 430 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı (260 kız, 170 erkek) oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının demografik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veri toplama süreci sonunda elde edilen veriler istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler normal dağılım göstermediği için gruplar arası farklılığın analiz edilmesinde Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U testleri uygulanmıştır. Elde edilen verilerle öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik farkındalıkları; cinsiyet, üniversite, sınıf düzeyi, daimi ikamet, yaşadıkları bölge ve genel not ortalaması değişkenleri yönünden incelenmiştir.
Araştırmada Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıklarının sadece sınıf düzeyi yönünden farklılık gösterdiği görülmüştür. Sınıf düzeyleri arasındaki farklılık ise 1. ve 4. sınıflar arasındadır. Bununla birlikte Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıklarının cinsiyet, üniversite, daimi ikamet, yaşadıkları bölge ve genel not ortalamalarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is examining the awareness of Social Studies candidates teachers about renewable energy resources in terms of varius variables. For this purpose, ascriptive scanning model which is a sub-type of general scanning model was used in the study.
Renewable Energy Awareness Scale that includes 39 items developed by Morgil, Seçken, Yücel, Özyalın Oskay, Yavuz and Ural (2006) was used in order to identify the awareness of Social Studies candidates teachers about the renewable energy sources. The study group of the research is consist of 430 Social Studies teachers candidates (260 female, 170 male) who are studying 2017-2018 academic year spring term Education Faculty of Social Studies in Afyon Kocatepe University, Atatürk University, Bursa Uludağ University, Yıldız Technical University. Personal information form is used to define demographic qualities of teacher candidates. Datas which are acquired at the end of the information collecting process, are analyzed by using statistic packet programme. Because of not showing normal distribution of datas, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U tests are applied to analyze the differences between groups. With the collected datas, the awareness of teacher candidates about renewable energy are examined by the variables; gender, university, class level, permanent residence, the religion they live in and grade point average.
In the research, it was seen that the awareness of Social Studies teacher candidates about renewable energy sources differ only in terms of class level. Differences between class elves are between 1. and 4. grades. However it was concluded that there is no significant difference the awareness of Social Studies Teacher candidates about renewable energy sources according to gender, university, permanent residence, the region they live in and grade point average.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7316Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1671]