Türkiye’deki gastronomi müzelerinin turistik sunum farklılıkları açısından araştırılması
Özet
Bu araştırmanın amacı, gastronomi müzelerinin sunum farklılıklarının ortaya konulmasıdır. Bu bağlamda, gezi gözlem tekniği ile Türkiye’de yer alan gastronomi müzeleri ziyaret edilerek veriler toplanmıştır ve müze yetkilileri ile görüşmeler yapılmıştır.
Gerçekleştirilen çalışma ile seçilen gastronomi müzelerinin sunum farklılıkları ortaya konulmuştur. Ek olarak, müze yetkilileri ile görüşülerek müzede sergilenen objelerin nasıl toplandığı, müzede karşılaşılan sorunlar hakkında bilgi alınmıştır. Gastronomi müzelerinin sergileme şekilleri müze ziyaretçi sayısı, müze ziyaret isteği ve müzede vakit geçirmek için önemli bir husus olmakla birlikte mutfak kültürünün aktarılması anlamında önem arz etmektedir. Kadınların iş hayatına katılımından sonra geleneksel olarak aktarılan mutfak kültürünün kuşaklar arasında aktarılması zorlaşmıştır. Bu kapsamda hizmet veren gastronomi
müzeleri bir ekipmanın kullanımından, yemeğin hazırlanması veya bir yemek ritüelinin yansıtılması anlamında önem arz etmektedir. Gastronomi alanında oluşturulan müzelerin sayısı artış göstermekle birlikte, proje başlangıç tarihinde belirlenen 20 gastronomi müzesi içerisinden 11 adet müze ziyaret edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda Gastronomi müzelerinde genellikle durağan sergileme şekillerinin kullanıldığı, dinamik sergileme şekillerine daha az yer verildiği görülmüştür. Durağan sergileme şekillerinden vitrin, manken ve bilgi panoları kullanılmıştır. Vitrinlerde genel olarak mutfakta kullanılan araç gereçler yer alırken, bilgi panoları ve mankenler aracılığı ile yemek kültürü hakkında bilgi verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, ziyaret edilen müzelerin bir kısmında satış alanı, kafeterya, etkinlik salonu gibi alanlar
bulunmasına rağmen genel olarak sunulan imkânların yetersiz olduğu tespit edilmiştir. The aim of this study is to reveal the differences in presentation of gastronomy museums. In this context, data about the area
by visiting the museum gastronomy museums in Turkey are gathered and were interviewed by museum officials. Differences in
presentation of gastronomy museums were revealed by the study. In addition, information was obtained from the museum officials
about how the objects exhibited in the museum were collected and the problems encountered in the museum.
Although gastronomy museums exhibit forms are important for the number of museum visitors, the desire to visit the
museum and spending time in the museum, they are important in terms of transferring the culinary culture. With the participation of
women in business life, it has become difficult to transfer the traditionally culinary culture between generations. The gastronomic
museums serving in this context are important in terms of the use of an equipment, the preparation of the food or the reflection of a
food ritual. Although the number of museums established in the field of gastronomy has increased, 11 museums have been visited
among 20 gastronomy museums determined at the project start date.
As a result of the research, it is seen that gastronomy museums generally use static display forms and dynamic display forms
are used less. Display models, mannequins and information boards are used as static display forms. It was found out that the tools used
in the kitchen were generally displayed in the showcases and information about food culture was provided through information boards
and mannequins. In addition, although some of the visited museums had areas such as sales areas, cafeterias and event halls, the
facilities offered in general were insufficient.
Kaynak
Uluslararası Sosyal Araştırmalar DergisiCilt
12Sayı
68Bağlantı
http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt12/sayi68_pdf/6iksisat_kamu_isletme_turizm/sandikci_mustafa_asilhansemihmutlu_hulyamutlu.pdfhttps://www.doi.org/10.17719/jisr.2019.3907
https://hdl.handle.net/11630/7926
Koleksiyonlar
- Makaleler [5]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Gastronomi Turizminin Şehir Markalaşmasına Etkisi: Afyonkarahisar İli Örneği
Aydın, Ebru (Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)Gastronomi turizmi, temel motivasyon faktörü olan özel bir yemek türünü tatmak veya bir yemeğin üretilmesini görmek amacıyla, yiyecek üreticilerini, yemek festivallerini, restoranları ve özel alanları ziyaret etmektir. ... -
Turizm kongrelerinde yer alan gastronomi bildirilerinin değerlendirilmesi
Boyraz, Mehmet; Sandıkcı, Mustafa (2. Uluslararası EMI Girişimcilik ve Sosyal Bilimler Kongresi, 2018)Bu araştırmanın amacı turizmde gastronomi alanında yazılmış bildirilerin bibliyometrik olarak incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de 2013-2017 yılları arasında gerek periyodik olarak gerek en fazla iki defa ... -
Coğrafi işaretli ürünler ve Afyonkarahisar örneği
Boyraz, Mehmet (2. Uluslararası EMI Girişimcilik ve Sosyal Bilimler Kongresi, 2018)Türkiye, sahip olduğu ürünlerle, benzersiz doğa, kültür ve sanat zenginlikleriyle zengin bir coğrafi ürün çeşitliliğine sahiptir. Ayırt edici özelliği ile ön plana çıkan ve bulunduğu bölge ile özdeşleşen doğal ürünler, ...