Kültürel boyutlar bağlamında örgütsel değerlerde ayrışma ve berzeşme: Fortune 500 global ve fortune 500 Türkiye listesindeki en beğenilen firmalar üzerine bir araştırma
Künye
ÖZUTKU, H. (2019). Kültürel Boyutlar Bağlamında Örgütsel Değerlerde Ayrışma Ve Berzeşme Fortune 500 Global Ve Fortune 500 Türkiye Listesindeki En Beğenilen Firmalar Üzerine Bir Araştırma. International Review of Economics and Management, 7(1), 1–27.Özet
Bu çalışmanın amacı, günümüz küresel ortamında faaliyet gösteren firmaların örgütsel
değerlerinde ayrışma ya da benzeşme olup olmadığını ilgili tartışmalar ışığında araştırmaktır.
Araştırmanın örneklemini Fortune 500 Global ve Fortune 500 Türkiye listelerindeki en
beğenilen firmalar oluşturmaktadır. Ulusal Kültür farklılıkları için Hofstede (2001)’nin
modelindeki dört boyut esas alınmıştır: “Güç Mesafesi”, “Belirsizlikten Kaçınma”,
“Bireycilik-Toplulukçuluk”, “Erillik-Dişillik”. Örgütsel değerler için Wal, Graaf ve
Lasthuizen (2008) tarafından geliştirilen örgütsel değer kategorileri esas alınmıştır.
Araştırmanın verileri firmaların web sayfalarındaki kamuya açık bilgilerden elde edilmiştir.
Verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular Hofstede’nin kültür
haritasındaki boyutlar ve ülkeler açısından değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında yer
alan 20 değerin tamamının hem Türk firmalarının hem de Amerikan firmalarının web
sayfalarındaki beyanlarında yer aldığı saptanmıştır. Türk işletmelerinin örgütsel değerleri ile
A.B.D şirketlerinin örgütsel değerlerinin büyük ölçüde benzeştiği ortaya çıkmıştır. Bu bulgu
örgütsel değerlerde benzeşme görüşünü desteklemektedir. Ayrıca araştırma kapsamındaki
tüm ülkeler için yasallık, güvenilirlik, duyarlılık, şeffaflık değerlerinin temel ortak değerler
olarak öne çıktığı saptanmıştır. The aim of this study is to investigate whether there is any divergence or convergence in the
organizational values of companies operating in today's global environment in light of
relevant discussions about the topic. The sample of the study is the most admired companies
on the Fortune 500 Global and Fortune 500 Turkey lists. For the National Cultural
Differences, four dimensions of the Hofstede’s (2001) model are used: "Power Distance",
"Avoidance of Uncertainty", "Individualism-Collectivism" and "Masculinity-Femininity".
For organizational values, organizational value categories developed by Wal vd., (2008) were
taken as basis. The data of the study was obtained from the public information on the web
pages of the companies. Content analysis was applied for the analysis of the data. The
findings were evaluated in terms of the dimensions on Hofstede's cultural map and countries.
It has been determined that all of the 20 values included in the research are included in the
declarations on the web pages of both Turkish companies and American companies. It has
been observed that the organizational values of the Turkish companies and the organizational
values of the U.S. companies are largely similar. This finding supports the idea of
convergence in organizational values. In addition, legality, reliability, sensitivity and
transparency values were found to be the core common values for all countries in the study.
Kaynak
IREM JournalCilt
7Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7941Koleksiyonlar
- Makaleler [10]