Otizmli çocuklardaki konuşma problemlerine çocuk şarkılarının etkilerinin öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi
Citation
Oyman Özorak, Ö . (2019). OTİZMLİ ÇOCUKLARDAKİ KONUŞMA PROBLEMLERİNE ÇOCUK ŞARKILARININ ETKİLERİNİN ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , 5 (9) , 91-108 . DOI: 10.5578/amrj.67929Abstract
Günümüz toplumu çeşitli engelleri olan bireylerin toplumsal yaşam içerisinde daha fazla yer alabilmesine olanak sağlamaktadır. Bununla birlikte alacakları eğitim oldukça büyük önem taşımaktadır ve toplumsal yaşama uyum sağlamalarına destek olacak şekilde planlanmasını gerektirmektedir. Bu araştırmada konuşma bozuklukları olan otizmli çocukların aldıkları tedavi ve eğitimin beraberinde kullanılacak çocuk şarkılarının, eğitim ve terapi sürecine katkısının olup olmadığı ele alınmaya çalışılmıştır. Otizmli çocukların terapi sürecinde uygulanan çocuk şarkılarının konuşma bozukluklarını ne yönde etkilediğini anlamak amacıyla bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu yapılan araştırma kapsamında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kütahya Fethi Güzen Özel Eğitim Uygulama Merkezi (OÇEM)’ de iki otizmli çocukla bir eğitim-öğretim yılı süresince bire bir uygulamalı olarak çalışılmış, beş oturumluk bir süreç incelenerek öğretmenlerin bu süreçte çocuk şarkılarının yararlı olup olmadığını değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma kapsamına alınan çocuklarla gerçekleştirilen çalışmalarda, araştırmacı tarafından belirlenen, düzeylerine ve konuşma becerilerine katkısı olacağı düşünülen şarkılar ve ritimler vasıtasıyla oyunlar uygulanmıştır. Görüşlerine başvurulan öğretmenlerinin sorulara verdikleri cevaplar tablo haline getirilmiş ve değerlendirilmiştir.
Bu çalışma sonunda konuşma bozukluklarına neden olan genetik, fiziksel veya çevresel faktörlerin terapi çalışmalarını gerektirdiği gerçeğine dayalı olarak, çocuk şarkılarının konuşma bozuklukları olan otizmli çocukların eğitimlerinde destekleyici bir uygulama olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Society nowadays enables individuals with various disabilities to take part in social life more. Moreover, education that they take has great importance and it has to be planned to support their orientation to social life. In this research, the treatment and education of autistic children with speech disorders were accompanied by the question of whether or not children's songs could be supported in this process. The study was carried on in order to understand how children's songs that are implemented in the process of treatment of autistic children affect their speech disorders. In the content of the research in Kütahya Fethi Güzen Special Education Implementation Center (OÇEM) which was affiliated to the Ministry of National Education, two autism children were studied one to one during the academic year, in this process, teachers were asked to evaluate whether the child songs are useful or not by examining five sessions time course. In the studies conducted with children who are selected for research content, with the songs and rhythms determined by the researcher and thought to contribute to children's levels and speaking skills, plays were applied. The answers given by the teachers to the questions were tabulated and evaluated.
In the result of this research, based on the fact that genetic physical or environmental factors necessitate therapy studies, it was concluded that children's songs could be a supportive practice in the education of autistic children with speech disorders.
Volume
5Issue
9Collections
- Cilt 5 : Sayı 9 [6]