Viyola yayının teknik kullanımı
Künye
Yinal, B . (2019). Viyola Yayının Teknik Kullanımı . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , 5 (10) , 72-82 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/50092/557404Özet
Yaylı çalgılarda kullanılan yayın ilk kez Asya’da ortaya çıktığı bilinmektedir. Tarihi tam olarak bilinmese de at kıllarının yaylarda kullanımı 13.yy’a kadar uzanmaktadır. 16.yy ve 17.yy’larda gelişim gösteren yay, 18.yy’da dönemin bestecileri tarafından yay tekniklerinin geliştirilmesiyle beraber ideal çalışa uygun hale getirilmiş ve günümüzdeki halini almıştır. Viyoladan nitelikli ses elde etmek zorlu ve sabır gerektiren bir süreçtir. Bu süreçte yay kullanımı, ses ve nitelikli ton çıkarmada önemli yer tutar. Yay tekniğinin temel unsurları; tutuş, sağ el ve kol kullanımı, elden bilek hareketi, kol ağırlığı, yayın doğru yerinde çalmak, yayın her bölgesinden (alt yarı, orta, üst yarı) pürüzsüz ses elde etmek gibi teknik yöntemlere dayanır. Başlangıçtan itibaren bu temel unsurları öğrenmek, yay tekniğinin oluşmasında önemli rol oynar.
Bu çalışmada, viyola yayının tarihi gelişimi, yapısı hakkında öz bilgi verildikten sonra tutuş, sağ el ve kol kullanımı, ton üretiminde yayın kullanım yöntemleri ve yay seçiminde dikkat edilecek unsurlar ele alınmış ve yüzyılın müzisyenlerinden örnekler verilerek kaliteli ses üretimine yardımcı bilgiler verilmiştir. Known as a fact, the bow used in string instruments first appeared in Asia. The use of horse hair in bows extends to the 13th century, although the date is not known exactly. The bow, which further developed in the 16th and 17th centuries, was adapted to the ideal playing with the development of bow techniques by the composers of the period in the 18th century and the bow took its final form as it is today. To obtain quality sound from viola is a challenging and demanding process. In this process, using the bow has an important place in sound and tone production. Basic elements of bow technique are based on technical methods such as the grip, right hand and arm use, hand wrist movement, arm weight, playing the bow in its right place, obtaining smooth sound from all parts of the bow (lower half, middle, upper half). To learn these basic elements from the very beginning, plays an important role in the formation of bow technique in a player. According to personally observed experiences; in students who received viola training, deficiency in right hand and arm technique was predominantly seen. The importance given to the left-hand technique developing exercises should also be given to the right-hand technique development. The correct use of bow is extremely important for the interpretation of musical pieces to be played. Use of the forearm and upper arms, practices on the transfer of finger and arm weights to the string will be the technique-developing exercises for the right hand.
In this study, after presenting preliminary information about the historical development of viola bow and its structure; grip, right hand and arm use, bow's methods of use in the production of tone, and elements to be considered in the selection of the bow, are discussed and information is provided to help quality sound production by giving examples from the musicians of the century.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
5Sayı
10Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/50092/557404https://hdl.handle.net/11630/8888
Koleksiyonlar
- Cilt 5 : Sayı 10 [9]