Matematik öğretmenlerinin akran denetimine ilişkin görüşleri
Citation
Özkan-hıdıroğlu, Y , Hıdıroğlu, Ç , Tanrıöğen, A . (2019). Matematik Öğretmenlerinin Akran Denetimine İlişkin Görüşleri . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (2) , 757-782 . DOI: 10.30831/akukeg.473041Abstract
Araştırmanın amacı, matematik öğretmenlerinin akran denetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma türlerinden durum çalışmasıdır. Araştırmanın katılımcıları, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen, Türkiye’nin yedi farklı coğrafi bölgesinde görev yapan dokuz matematik öğretmenidir. Nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri analizi sonucunda iki temel kategori (ön koşul özellikler ve süreç özellikleri) altında dokuz kategori ortaya çıkmıştır. Ön koşul özellikler; denetmenin öğretmen olması, fiziksel donanım, bürokratik durumlar kategorileri ile şekillenmiştir. Süreç özellikleri ise; nesnel denetim, gelişim destekleme, çözümleyici olma, etkili iletişim, işbirlikli denetim ve güven ortamı kategorileri ile şekillenmiştir. Denetimde, alternatif bir yöntem olarak akran denetimin uygulanabileceği düşünülmektedir. Şu anki mevcut uygulamalarda denetmenler/müdürler; öğretmenlere güvendiklerini hissettirebilir, mesleki gelişimleri adına onları cesaretlendirebilirler. Matematik öğretmenleri ile tasarlanan bir akran denetimi modeli çerçevesinde uygulama yapılarak, bu uygulamaların etkileri incelenebilir. The aim of this study is to investigate the opinions of math teachers on peer supervision. The research is a case study, which is a type of qualitative research methods. The participants of the study consist of 9 math teachers, chosen with maximum variation sampling method, who work in seven different geographical regions of Turkey. Qualitative data were obtained from the interviews conducted with the semi-structured interview form. In the analysis of the data, content analysis was used. As a result of the data analysis in the research two main categories (pre-conditional features and process-oriented features) and nine subcategories based on these emerged. The main category of pre-conditional features is categorized with the subcategories of supervisor's being teacher, physical equipment and bureaucratic conditions while the other main category process-oriented features is categorized with the subcategories of objective supervision, supporting development, analyzing the problems, effective communication, collaborative supervision and environment of trust. It is thought that peer supervision can be applied as an alternative method in supervision. In current practice, supervisors/ principals may make teachers feel that they believe in the teachers and encourage them for professional development. The effects of these applications can be examined by applying a peer supervision model designed with math teachers.
Anahtar Kelimeler
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
2Collections
- Cilt 12 : Sayı 2 [18]