Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren Türkiye'deki müzik kurumlarına genel bir bakış
Künye
Sağer, T , Zahal, O , Gürpınar, E . (2020). CUMHURİYETİN KURULUŞUNDAN İTİBAREN TÜRKİYE'DEKİ MÜZİK KURUMLARINA GENEL BİR BAKIŞ . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , CİLT VI - ÖZEL SAYI , 424-448 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/56876/774263Özet
Bu çalışmada, Cumhuriyetin ilanından itibaren kurulan, hattaevveliyatı Tanzimat devrine kadar uzanan resmî müzik müesseselerininkuruluş, muhteviyat ve değişimlerine temas edilmiştir. Bu kurumlar, tasnifedilirken kronolojik sıra ve bilhassa kurumların kendi içlerindekikategarizasyonuna dikkat edilmiştir. Buradan hareketle; askerî müzikkurumları, müzik öğretmeni yetiştiren lise, üniversite kurumları, devlet operave baleleri, her nevi konservatuvarlar, Kültür Bakanlığı’na ait birçok müzikorganizasyonları ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumuna bağlı müzikkurumları başta olmak üzere birçok müessese; meydana gelişi, ihtiva ettikleriunsurlar ve Türk müzik eğitim-öğretim ve kültür hayatındaki rolü veehemmiyeti bakımından incelenmiştir. Bu inceleme neticesinde, iki asra yakınmazisi olan bu kurumların, birçok anlayış ve idare tarzı değişiklerineuğradığı, ülkenin siyasî, idarî kültür atmosferinin, bu kurumlarda icra edilen,öğretilen ve benimsetilmek istenen müzik türlerine büyük tesiri olduğugörülmüştür. Bu bakımdan, Tanzimat devrinden günümüz Türkiye’sine kadarresmî müzik kurumlarının birçoğuna temas edilen bu çalışmanın, bu devirlerarasındaki müzik kurumları tarih ve perspektifine genel manada bir çerçeveçizerek, ışık tutacağı düşünülmektedir. In this study, we aim to provide informations on self-evolution,development and also content-development of formal musical institutionssince Turkish Republican period which also dates back to the Tanzimat reform period. In reassortment of these institutions, we used chronologicalorder and also self-intra-categorisation of these institutions. Thus, weanalysed military music academies (specifically nco training schools), lyceesthat particularly educates music teacher candidates, state universities, alltypeconservatoires, state opera and ballet houses, musical organisationswhich hierarchically dependent on to the ministry of culture, organisationsthat dependent on to the Turkish Radio Corporation and many of themaccording to its foundational purposes, contents and its role in Turkish musiceducation and music cultural life. As a result, these institutions which alsodates back to approximately two century ago, has been reformed many timesaccording to political standpoint and the cultural perspective of rulers.Furthermore, the educational & teaching curricula and styles also have beeninfluenced due to above-mentioned manners. In this regard, since this studyencompasses a wide period from Tanzimat reform to the current TurkishRepublic, we believe this study will draw a frame and also shed a light on tohistory and official understanding of these music institutions.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
6Sayı
Özel SayıBağlantı
https://doi.org/10.36442/AMADER.2020.29https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/56876/774263
https://hdl.handle.net/11630/8982
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Güney Afrika’da dini yaşama dair ezgisel ritüellerin gelişim süreci: Tekbir örneği
Gençoğlu, Mehmet Sait Halim (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 27.01.2020)İslâm Dîni, dünyanın çeşitli bölgelerinde kültür, mezhep, sosyal algı gibi nedenlerle birtakım farklılıklar arz ederek yaşanmaktadır. Fakat Güney Afrika’da yaşanan İslâm, sömürgeci-ayrımcı sistemin baskıcı uygulamaları ... -
Taş plak geleneğinde Türk Müziği kadın ses sanatçılarının müzikal kimlik ve rolleri
Barutcu, Tuba (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 30.06.2019)Taş plakların Osmanlı döneminde XIX. yüzyılın sonlarında ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla birlikte, Türk müziği alanında ön plana çıkmış kadın ses sanatçılarının kendilerine özgü müzikal kimlik oluşturduğu, o dönemin ... -
On structural and intellectual dimensions of Anton Webern’s Music
Kızılay, Mustafa Okan; Metin, İsmail Gürkan (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 27.01.2020)Anton Webern is among the most important composer and music theorists of 20th-century music called as avant-garde. In the first stage of this study the ‘serial music understanding’ to which Anton Webern has contributed ...