Kurumsal yetkinlik ile satın alma niyeti arasındaki ilişkide müşteri kurum özdeşlemesi ve algılanan olumsuz duyurumun etkisine yönelik bir araştırma
Citation
Kuşçu, A. , Koçoğlu Sazkaya, M. & Vatansever Durmaz, B. (2020). Kurumsal Yetkinlik ile Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Kurum Özdeşlemesi ve Algılanan Olumsuz Duyurumun Etkisine Yönelik Bir Araştırma . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 163-179 . DOI: 10.32709/akusosbil.481478Abstract
Bu çalışmada, bir işletmenin çok çeşitli özelliklerini özetleyen soyut boyutlar toplamı olan kurumsal
yetkinlik ile müşterilerin satın alma niyeti arasındaki ilişkide müşteri kurum özdeşleşmesinin ve algılanan
olumsuz duyurumun rolleri üzerinde durulmuştur. Bahsi geçen kavramlar arasındaki ilişkiyi tespit etmek
amacıyla araştırma, bir vakıf üniversitesinde yüksek lisans eğitimi alan ve çalışma hayatında olan kişiler
üzerinde gerçekleştirilmiş ve veri toplamada Türk tüketicileri tarafından bu kavramlar ile
ilişkilendirilebileceği düşünülen ve kısa bir süre önce olumsuz bir duyurum yapılmış olan bilinirliği yüksek
bir otomotiv işletmesi kullanılmıştır. Elde edilen verinin incelenmesinde yapısal eşitlik modeli
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, kurumsal yetkinlik ile satın alma niyeti arasındaki ilişkide müşteri
kurum özdeşleşmesinin tam aracılık etkisi olduğunu göstermekte ve müşteri kurum özdeşleşmenin önemine
dikkat çekmektedir. Aynı zamanda, bu çalışmada, algılanan olumsuz duyurumun satın alma niyetini
olumsuz yönde etkilediği ve buna bağlı olarak da kurumsal yetkinlik ve satın alma niyeti arasındaki ilişkiyi
azalttığı, dolayısıyla olumsuz duyurumun kurumsal yetkinlik ile satın alma niyeti arasındaki ilişkide
düzenleyici etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Genel olarak çalışmanın sonuçları müşteriler tarafından
yetkin bulunan bir kurumda dahi gerek müşterilerde oluşan olumlu algının sonucunda gerçekleşen müşteri
kurum özdeşleşmesinin olumlu etkisini, gerekse olumsuz duyurumların algısının satın alma niyetine olan
olumsuz etkisini göstermektedir. Çalışmanın sonunda sonuçlar doğrultusunda kurumlara müşteri kurum
özdeşleşmesini ve olumsuz duyurumları yönetmeleri doğrultusunda öneriler verilmiştir. This study investigates the roles of consumer-company identification and perceived negative publicity
within the relationship between perceived corporate ability which is the sum of the various intangible
aspects that summarize a company’s characteristics and consumers’ purchase intention. Graduate students
of a private university, who are also actively working at an organization, were approached and a well known automobile company which has recently undergone a negative publicity incident and therefore can
be associated with the concepts in the study was used to collect data. Structural equation modeling was
used to analyze the proposed relationships. Results of the study indicate that consumer-company
identification fully mediates the relationship between corporate ability and purchase intention and highlight
the importance of identification. Moreover, the study demonstrates that perceived negative publicity has a
negative influence on purchase intention and weakens the impact of corporate ability on purchase intention.
In general, results of the study show that there is not only a positive influence of identification raised by
positive associations but also a negative impact of negative publicity on consumers’ purchase intention
even in the case of a company with high corporate ability. The study concludes with some suggestions to
companies on managing identification and negative publicity.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
22Issue
1Collections
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]