dc.contributor.author | Koçoğlu, Ayhan | |
dc.contributor.author | Yanpar Yelken, Tuğba | |
dc.contributor.author | Kanadlı, Sedat | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T07:44:40Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T07:44:40Z | |
dc.date.issued | 29.06.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Koçoğlu, A. , Yanpar Yelken, T. & Kanadlı, S. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri ile Toplumsal Değerlere Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (2) , 399-417 . DOI: 10.32709/akusosbil.550276 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/54924/550276 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9264 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile toplumsal
değerlere yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, karma
yöntem araştırma desenlerinden açımlayıcı sıralı desen yaklaşımıyla yürütülmüştür. Araştırmanın nicel
aşamasında ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Nitel aşamasında ise veriler açık uçlu sorular ile
toplanmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Özmusul (2011) tarafından geliştirilen “Bilişim
Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği” ve Bakaç (2013) tarafından geliştirilen “Toplumsal Değerlere
Yönelik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veri aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Bilişim
Teknolojileri ve Toplumsal Değerlere Yönelik Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini Mersin ili merkez ilçelerinde öğrenim gören 424 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel
verilerin analizinde betimsel istatistiklerden yararlanılmış ve korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın
nitel verileri ise betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda
ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden daha çok iletişim kurma ve araştırma yapma amaçlı
faydalandıkları ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin toplumsal değerlere yönelik algılarının ise
daha çok olumlu yönde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma
düzeyleri ile toplumsal değerlere yönelik algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Nitel veri
analizi sonucunda ise öğrencilerin bilişim teknolojilerinden bilgi edinme, araştırma-inceleme yapma ve
oyun-eğlence amaçlı yararlanırken toplumsal değerleri dikkate almadıkları belirlenmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study was to examine the relationship between the level of secondary school students' use
of information technologies and their perceptions of social values. The study was conducted through
exploratory sequential mixed method research design. In the quantitative phase of the study, relational
screening method was used. In the qualitative phase, data were collected through open-ended questions.
In this study, “Utilization of Information and Communication Technologies Scale” developed by
Özmusul (2011) and “The Perception Scale for Social Values” developed by Bakaç (2013) were used as quantitative data collection tools. “The Student Opinion Form for Information Technologies and Social
Values” developed by the researchers was used as a qualitative data tool. The sample of the study
consisted of 424 secondary school students whose studying in the central districts of Mersin. Descriptive
statistics were utilized, and correlation analysis was conducted in the analysis of quantitative data.
Qualitative data of the research were analyzed through descriptive analysis method. As a result of the
quantitative data analysis, it was determined that secondary school students were mostly use information
technologies in order to communicate and conduct research. In addition, there was no significant
relationship between students' level of using information technologies and their perceptions about social
values. As a result of qualitative data analysis, it was determined that the students did not take into
consideration social values while using information technologies, making research-examination and
playing-entertainment. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.550276 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilişim teknolojileri | en_US |
dc.subject | Değerler | en_US |
dc.subject | Ortaokul öğrencileri | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile toplumsal değerlere yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Examination of the relationship between utilization of ınformation technologies levels and perceptions for social values of secondary school students | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-0245-3957 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-0800-4802 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-0905-8677 | en_US |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.startpage | 399 | en_US |
dc.identifier.endpage | 417 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |