Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden değerler ve değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi
Künye
Aktepe, V. , Keser, H. & Şeref, Ş. E. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Perspektifinden Değerler ve Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (4) , 897-918 . DOI: 10.32709/akusosbil.781857Özet
Bu araştırmanın amacı, değerler eğitimi etkinliklerini sınıf öğretmenlerinin görüşleri kapsamında
incelemektir. Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre mevcut durumun ortaya konması bakımından durum
çalışması yöntemine yer verilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmıştır.
Araştırma verileri uzman görüşü alınarak hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
toplanmıştır. Veriler analiz edilirken içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmaya Nevşehir ve Kayseri
illerine bağlı okullarda görev yapan toplam 25 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın sonucunda
öğretmenlerin birçoğu, değerler eğitiminin amacının karakter gelişimini sağlamak olduğunu
belirtmişlerdir. Öğretmenler değerler eğitiminde en fazla örnek olay, drama, film, resim, öyküden
yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler değerler eğitiminde karşılaştığı güçlükler olarak,
çocukların değer eğitiminin çoğu zaman adını bilmediklerini ve başka da bir güçlükle karşılaşmadıklarını
dile getirmişlerdir. Yine öğretmenler örtük olarak verilen değerlerin, eğitim programlarında daha çok
kazanımlarla birlikte verildiğini söylemişlerdir. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin birden fazla
değer eğitimi yaklaşım, yöntem ve tekniğini kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler kullanım sıklığına
göre; drama, soru-cevap, hikaye yazma, film izleme, atasözleri ve deyim, eğitici oyunlar, altı şapka
tekniği, bulmaca ve bilmece, kavram haritası, poster, beyin fırtınası olarak sıralamışlardır. Ayrıca
öğretmenlerin çoğu “ayın değeri” etkinliklerini yeterli bulmamaktadır. Öğretmenler, değerler eğitiminin
“zorunlu ders” kapsamında okutulması yönünde görüş bildirmişlerdir. The purpose of the current study is to analyse values education activities according to primary school
teachers’ opinion. In order to reveal the current situation according to views of primary school teachers,
case study method was included. The interview technique was used as a data collection tool in the
research. Research data were collected through structured interview forms which were prepared upon
asking the opinions of experts in the field. Content analysis method was used during the course of data
analysis. 25 teachers, working in schools either in Kayseri or in Nevsehir provinces of Turkey, took part
in the study. As a result of the research teachers have stated that the purpose of values education is to
provide personal development. They said that they mostly benefited from case studies, drama, films,
pictures and stories during values education. Teachers state that the only difficulty that they meet during
values education is children who are not familiar with the term. Moreover, teachers stated that values
taught tacitly are mostly conveyed with learning outcomes in curriculum. At the end of the study
teacherswere seen to use more than one approach, method and technique of values education. According
to frequency of use, following methods were stated to be used by teachers; drama, question-answer, storywriting, watching films, idioms and proverbs, educational games, six thinking hats method, puzzles and riddles, concept maps and brainstorming. Moreover most of the teachers find “Value of Month” events
insufficient. A consensus was reached on teaching values education as an “obligatory course” by teachers.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/59165/781857https://hdl.handle.net/11630/9300
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 4 [20]