Lise öğrencilerinde beden algısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin medya ve farklı değişkenler açısından incelenmesi
Citation
Özbey, H. & Gültekin, M. (2021). Lise Öğrencilerinde Beden Algısı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin Medya ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (2) , 429-441 . DOI: 10.32709/akusosbil.746383Abstract
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin benlik saygısı ve beden algısı düzeylerine düzenli takip edilen
medya programı sayısı ve türü, sosyal medya hesap sayısı, günlük sosyal medyada geçirilen süre gibi
medya ile ilgili değişkenlerin ve demografik değişkenlerin etkisini incelemektir. Araştırmanın
örneklemini Konya ili Akşehir İlçesinde öğrenim gören 385 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama araçları olarak ‘Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’ ve ‘Beden Algısı Ölçeği’ kullanılmıştır.
Verilerin bilgisayar ortamında analiz edilmesinden sonra öğrencilerin benlik saygısı ve beden algısı
düzeyleri arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin
benlik saygısı ve beden algısı ölçeklerinden aldıkları puanlar ile cinsiyet, okul türü, aile türü, algılanan
sosyo-ekonomik durum, günlük telefon/tablet kullanımı, sahip olunan sosyal medya profil sayısı, düzenli
takip edilen dizi sayısı, en çok izlenilen program türü değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkiye
rastlanamamıştır. Öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve günlük tablet/telefon kullanım süresi tek
başlarına benlik saygısı arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Günlük tablet/telefon kullanım süresi
arttıkça benlik saygısı azalmaktadır. Öğrencilerin diyet uygulama durumu ile benlik saygısı ve beden
algısı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre diyet uygulayan
öğrencilerin beden algıları daha olumsuz, benlik saygıları daha düşüktür. Bu konuda ergenle en yakın
temas halinde olan ailelerin ve öğretmenlerin farklı çalışmalarda bulunarak ergenin benlik saygısının
yükseltilmesi ve beden algısının daha olumlu olması sağlanabilir. The aim of this study is to examine the effects of demographic variables and media-related variables such
as the number and type of media programs regularly monitored, the number of social media accounts, and
the time spent on daily social media on the self-esteem and body perception levels of high school
students. The sample of the study consists of 385 students studying in Akşehir, Konya. "Rosenberg SelfEsteem Scale" and "Body Image Scale" were used as data collection tools in the study. İt was determined
that there is a moderately negative significant relationship between the students' self-esteem and body
perception levels. Students' scores on self-esteem and body perception scales and gender, school type,
family type, perceived socio-economic status, daily phone/tablet use, number of social media profiles
owned, the number of regularly followed TV series are among the most watched program type variables.
no meaningful relationship was found. A significant difference was found between the socio-economic
status of the students and the duration of daily tablet/phone use alone self-esteem. Self-esteem decreases
as the daily tablet / phone usage time increases. A significant difference was found between the dieting
status of the students and their levels of self-esteem and body perception. According to the findings of the research, body perception of the students on diet is more negative and their self-esteem is lower. Families
and teachers can work on different studies to increase the self-esteem and body perception of the
adolescent.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
23Issue
2Collections
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]