Toplumsal cinsiyet açısından reklamlarda kadının değişen rolündeki ikilemler: anneler ve kadınlar günü reklamları üzerine bir değerlendirme
Künye
Topsakal, T. & Şardagı, E. (2021). Toplumsal Cinsiyet Açısından Reklamlarda Kadının Değişen Rolündeki İkilemler: Anneler ve Kadınlar Günü Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (2) , 711-729 . DOI: 10.32709/akusosbil.836655Özet
Toplumsal cinsiyet, kadın ve erkeğin toplum tarafından belirlenen roller çerçevesinde davranması ve bu
rolleri içselleştirmesini sağlayan ideolojik bir söylemdir. Kadın ve erkek özünde farklı kalıtsal cinsiyet
özelliklerine sahiptir. Bu farklılıkların dışındaki her öğreti toplum tarafından inşa edilmektedir. Özellikle
kadın açısından toplumda eşitsiz ve hegemonik bir söylem inşa edilmektedir. Medya, toplum ve kültürün
kadın ve erkeğe biçtiği rollerin öğrenilmesi ve içselleştirilmesine katkıda bulunmaktadır. Özellikle
kadınlar, farklı roller içinde tüketim kültürünün temel öğelerinden biri olarak reklamlarda sürekli
kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, reklamların satış hedeflerine ulaşmak için kadınlara yönelik
toplumsal cinsiyet açısından söylemlerindeki tutarsızlığı ortaya çıkarmaktır. Çalışmada GSM
operatörlerinin 2019 yılında yayınladıkları Anneler ve Kadınlar Günü reklamları eleştirel söylem analizi
yöntemi ile incelenmiştir. Bulgular, kadınların Anneler Günü reklamlarında fedakâr annelik söylemi ile
birlikte hep kapalı bir alanda (ev gibi) gösterildiğini ortaya çıkarmıştır. Kadınlar Günü reklamlarında ise,
bunun aksine kadınlara kendi sınırlarının dışına çıkmaları vurgulanmaktadır. Bu durum markanın
mesajlarında bir çelişki göstermektedir. Markaların iletişim faaliyetlerindeki tutarlı mesajları tüketici
açısından önemli unsurlardan biridir. Ancak incelenen reklamlarda ortaya çıkan bu çelişki markanın
mesajlarındaki samimiyet açısından yeni sorunsallar yaratabilir. Bu nedenle markalar yeni mesajlarını
oluştururken önceki söylemleriyle çelişkiye düşmemeye dikkat etmelidir. Gender is an ideological discourse that allows men and women to act and internalize these roles within
the roles determined by society. Female and male essentially have different hereditary gender
characteristics. Any doctrine other than these differences is constructed by society. Especially in terms of
women, an unequal and hegemonic discourse is being built in the society. Media contributes to the
learning and internalization of the roles assigned to men and women by society and culture. Especially,
women are constantly used in advertisements as one of the basic elements of consumption culture in
different roles. The aim of this study is to reveal the inconsistency in the advertisements' discourse
towards women in terms of gender in order to achieve their sales goals. In the study, the Mother's and
Women's Day advertisements published by GSM operators in 2019 were analyzed using the critical
discourse analysis method. The findings revealed that in Mother's Day advertisements, women are always
shown in a closed area (like a home) with devoted motherhood discourse. On the contrary, in women's
day advertisements, it is emphasized that women go beyond their borders. This situation showed that the
contradiction in the messages of the brand. Consistent messages in the communication activities of brands are an important element for the consumer. However, this contradiction that arises in the advertisements
analyzed can create new problems in terms of the sincerity of the brand's messages. For this reason,
brands should take care not to contradict their previous statements while creating their new messages.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/63225/836655https://hdl.handle.net/11630/9446
Koleksiyonlar
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]