Perakende market lokasyonları için cbs tabanlı çok kriterli AHP yöntemi ile optimal yer seçimi analizi: İstanbul örneği
Künye
Beyhan, H. C. , Eren, G. & Aktuğ, B. (2020). Perakende Market Lokasyonları için CBS Tabanlı Çok Kriterli AHP Yöntemi ile Optimal Yer Seçimi Analizi: İstanbul Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (6) , 1032-1050 . DOI: 10.35414/akufemubid.803391Özet
Potansiyel zincir market yerlerinin optimal olarak seçilmesi hala ilgi gören bir konudur. Yeni açılan
marketlerin önemli bir bölümü düşük karlılık ve Pazar yamyamlığına maruz kalmaktadır. Karlılığı yüksek
market yerlerinin seçimi konusunda, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve büyük veri setleri kullanan sayısal
yöntemlerin, kişisel deneyim ve içgüdülere dayalı geleneksel yöntemlere göre daha etkin olduğu ortaya
konmuştur. Diğer yandan, veri setinin ölçeği büyüdükçe, olası tutarsızlıkların olma ihtimali artmaktadır.
Bu çalışmada, İstanbul’daki zincir market yerlerinin seçimi için mevcut en büyük CBS veri seti kullanılmış
ve tüm veri seti için kapsamlı bir tutarlılık analizi gerçekleştirilmiştir. 23 adet öznitelikten oluşan geniş
bir veri kümesi çalışmada girdi olarak kullanılmış ve optimal market yerlerinin belirlenmesinde Analitik
Hiyerarşi Süreci (AHP) kullanılmış ve sonuçlar İdeal Çözüme Benzerlikle Tercih Düzeni Tekniği (TOPSIS)
yöntemi ile de doğrulanmıştır. Sonuçlar, mevcut 7196 market yerinden 218’inin analizler sonucunda
yüksek potansiyelli olarak tespit edilen lokasyonlarda yer aldığını, bununla birlikte tespit edilen 75
yüksek potansiyelli alanda hala yeni market açılması için potansiyel olduğunu göstermektedir. Optimal selection of possible chain market locations is still an ongoing interest. A significant number of
newly founded markets are suffering from low profitability and cannibalism. Contrary to the traditional
methods which are based on personal experience or instincts, quantitative methods which employ
Geographic Information Systems (GIS) and large data sets have proved to be more efficient to
determine the most profitable and market locations. On the other hand, the larger the scale of the data
set, the more prone it is to possible inconsistencies. In this study, we employ the largest available GIS
data set for selection of chain market locations in İstanbul and carry out an extensive consistency test
for the whole data set. A wide range of 23 attributes were incorporated into the analysis and Analytical
Hierarchy Process (AHP) was used to determine the optimal locations. The results were also confirmed
by the Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method. The results show
that 218 out of 7196 markets are already located high potential areas determined in the analysis and
there is still a potential to establish new markets in 75 high potential areas according to our analysis.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
20Sayı
6Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1321280https://doi.org/10.35414/akufemubid.803391
https://hdl.handle.net/11630/9454
Koleksiyonlar
- Cilt 20 : Sayı 6 [20]