Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBeyhan, Hasan Can
dc.contributor.authorEren, Gizem
dc.contributor.authorAktuğ, Bahadır
dc.date.accessioned2021-10-13T13:05:04Z
dc.date.available2021-10-13T13:05:04Z
dc.date.issued31.12.2020en_US
dc.identifier.citationBeyhan, H. C. , Eren, G. & Aktuğ, B. (2020). Perakende Market Lokasyonları için CBS Tabanlı Çok Kriterli AHP Yöntemi ile Optimal Yer Seçimi Analizi: İstanbul Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (6) , 1032-1050 . DOI: 10.35414/akufemubid.803391en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1321280
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.35414/akufemubid.803391
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9454
dc.description.abstractPotansiyel zincir market yerlerinin optimal olarak seçilmesi hala ilgi gören bir konudur. Yeni açılan marketlerin önemli bir bölümü düşük karlılık ve Pazar yamyamlığına maruz kalmaktadır. Karlılığı yüksek market yerlerinin seçimi konusunda, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve büyük veri setleri kullanan sayısal yöntemlerin, kişisel deneyim ve içgüdülere dayalı geleneksel yöntemlere göre daha etkin olduğu ortaya konmuştur. Diğer yandan, veri setinin ölçeği büyüdükçe, olası tutarsızlıkların olma ihtimali artmaktadır. Bu çalışmada, İstanbul’daki zincir market yerlerinin seçimi için mevcut en büyük CBS veri seti kullanılmış ve tüm veri seti için kapsamlı bir tutarlılık analizi gerçekleştirilmiştir. 23 adet öznitelikten oluşan geniş bir veri kümesi çalışmada girdi olarak kullanılmış ve optimal market yerlerinin belirlenmesinde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) kullanılmış ve sonuçlar İdeal Çözüme Benzerlikle Tercih Düzeni Tekniği (TOPSIS) yöntemi ile de doğrulanmıştır. Sonuçlar, mevcut 7196 market yerinden 218’inin analizler sonucunda yüksek potansiyelli olarak tespit edilen lokasyonlarda yer aldığını, bununla birlikte tespit edilen 75 yüksek potansiyelli alanda hala yeni market açılması için potansiyel olduğunu göstermektedir.en_US
dc.description.abstractOptimal selection of possible chain market locations is still an ongoing interest. A significant number of newly founded markets are suffering from low profitability and cannibalism. Contrary to the traditional methods which are based on personal experience or instincts, quantitative methods which employ Geographic Information Systems (GIS) and large data sets have proved to be more efficient to determine the most profitable and market locations. On the other hand, the larger the scale of the data set, the more prone it is to possible inconsistencies. In this study, we employ the largest available GIS data set for selection of chain market locations in İstanbul and carry out an extensive consistency test for the whole data set. A wide range of 23 attributes were incorporated into the analysis and Analytical Hierarchy Process (AHP) was used to determine the optimal locations. The results were also confirmed by the Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method. The results show that 218 out of 7196 markets are already located high potential areas determined in the analysis and there is still a potential to establish new markets in 75 high potential areas according to our analysis.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.35414/akufemubid.803391en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGrid Bazlı Yer Seçimien_US
dc.subjectCoğrafi Bilgi Sistemi (CBS)en_US
dc.subjectÖnemli Noktalar (POI)en_US
dc.subjectPerakende Zincir Marketleren_US
dc.subjectAnalitik Hiyerarşi Süreci (AHP)en_US
dc.subjectCoğrafi Karar Destek Sistemi (GeoKDS).en_US
dc.subjectGrid Based Location Selectionen_US
dc.subjectGeographic Information System (GIS)en_US
dc.subjectPoints of Interest (POI)en_US
dc.subjectRetail Chain Marketsen_US
dc.subjectAnalytical Hierarchy Process (AHP)en_US
dc.subjectGeographical Decision Support System (GeoKDS).en_US
dc.titlePerakende market lokasyonları için cbs tabanlı çok kriterli AHP yöntemi ile optimal yer seçimi analizi: İstanbul örneğien_US
dc.title.alternativeOptimal location selection for retail market locations with gıs based multi criteria AHP method: The case of Istanbulen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAfyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0003-1920-4516en_US
dc.authorid0000-0001-5388-563Xen_US
dc.authorid0000-0002-7995-4477en_US
dc.identifier.volume20en_US
dc.identifier.startpage1032en_US
dc.identifier.endpage1050en_US
dc.identifier.issue6en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.contributor.institutionauthorAktuğ, Bahadır
dc.contributor.institutionauthorEren, Gizem
dc.contributor.institutionauthorBeyhan, Hasan Can


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster