Termal otel işletmeleri yiyecek içecek bölümü çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin işgören performansına etkisi: Afyonkarahisar ili örneği
Özet
Oteller, misafirlerine hizmet sunarken veya işlevlerini tamamlayabilmek için, iş gücüne ihtiyaç duyarlar. Son zamanlarda, her ne kadar otellerde teknolojik ürünlerin kullanımı artmış olsa da yiyecek içeceklerin üretimi ve sunumunda çoğunlukla el emeği gerektirmektedir. Özellikle yiyecek içecek bölümü çalışanlarının nitelikli ve eğitimli olması misafir tatmini ve işletmenin sürekliliği açısından önem arz etmektedir. Bu araştırmada Afyonkarahisar’daki termal turizm işletme belgeli beş yıldızlı otellerin yiyecek içecek bölümü çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin iş performansına olan etkisini araştırmak temel amaçtır. Otellerin insan kaynakları ve bölüm sorumlularıyla görüşülerek örneklem sayımızın toplamda 550 kişi olduğu tespit edilmiştir. Anket ile toplanan 387 adet verinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma değerleri frekans-yüzde dağılımları ve değişkenler arası farklılıkların belirlenmesinde ölçeklerin normal dağılım göstermesinden dolayı parametrik olan bağımsız örneklemler t-testi ve One-way ANOVA kullanılmıştır. İlişki ölçüm testinde Korelasyon ve etkiyi ölçmek için ise Regresyon analizleri yapılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışanların tükenmişlik düzeylerine ve iş performansına ilişkin görüşleri demografik özelliklerine göre farklılık göstermektedir. Bununla birlikte, tükenmişlik düzeylerinin iş performansını etkilediği sonucuna varılmıştır. Tükenmişliğin önüne geçebilmek için; işgörenlerin yoğun çalışması gereken zamanlarda ek çalışan ve ilave donanım sağlayıp, personelin başarılarını takdir etmek ve ödül dağılımını gözden geçirmek, bireysel aktivite ve istirahat için ayrılan zamanı uzatmak, yöneticilerin destek vermesi, bireylerin ikili ilişkilerini yeniden düzenlemek, iletişimin kalitesini yükseltip, miktarını kısaltmak, görev için gereken sorumluluk ölçüsünü düzenlemek ve bireylere yeni görevler vermek, yönetimsel olarak yerine getirilebilecek önemli uygulamalardır. Hotels often need workforce to serve their guests or to complete their functions. Recently, although the use of technological products in hotels has increased, the production and presentation of food and beverages can be made mostly by hand labor due to the production and presentation structure. Especially the qualified and educated employees in the food and beverage department are important for guest satisfaction and continuity of the business. The main purpose of this study is to investigate the effect of burnout levels of employees in the food and beverage department of five-star hotels with thermal tourism operation certificate in Afyonkarahisar on their job performance. In the analysis of the data collected by the questionnaire method, frequency-percentage distributions, arithmetic mean and standard deviation values, in determining the differences between variables, two independent groups t-test and One-way ANOVA analysis, which are parametric, were used due to the normal distribution of the scales. Correlation and Regression analyzes were performed in relation measurement tests.
According to the findings, employees' opinions on burnout levels and job performance differ according to their demographic characteristics. However, it was concluded that burnout levels affect job performance. In order to prevent burnout; To provide additional employees and additional equipment when employees need to work intensively, to appreciate the success of the personnel and to review the reward distribution, to extend the time allocated for individual activity and rest, to support the managers, to rearrange the bilateral relations of individuals, to increase the quality of communication and to shorten the amount, Organizing the required scale of responsibility and assigning new duties to individuals are important practices that can be administratively fulfilled.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/9526Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]