Kaplama yapılmış enjektör gövde millerinin fiziksel özelliklerinin araştırılması
Citation
Bayrakçeken, H. , Kuş, R. & Aytekin, S. (2020). Kaplama Yapılmış Enjektör Gövde Millerinin Fiziksel Özelliklerinin Araştırılması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (5) , 941-950 . DOI: 10.35414/akufemubid.746254Abstract
Günümüz içten yanmalı motorlar içerisinde dizel motorları önemli bir yer tutmaktadır. Her ne kadar egzoz
emisyonları nedeniyle kullanımları azalmış olsa da deniz araçları, jeneratörler, raylı sistem araçları, su
motorları gibi farklı alanlarda kullanımları devam etmektedir. Dizel motorlarının en önemli
donanımlarından birisi de yakıt sistemi olup, Common Rail başta olmak üzere çok çeşitli yakıt sistemleri
kullanılmaktadır. Dizel yakıt sistemlerinde yüksek basınç pompası ve enjektör parçaları çok hassas imal
edilmektedirler. Common Rail enjektörler çok yüksek basınç (1400-2000 bar) altında çalışmaktadırlar. Bu
durum enjektörün nozzle, iğne, mil ve valf gibi parçalarında kolay hasara neden olabilmektedir. Bu
çalışmada, Common Rail enjektör gövde mili kaplanmasının etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla, yapılan
çalışmada ticari taşıt motorlarında kullanılan 3 adet dizel enjektör, farklı kaplamalar yapılarak standart
enjektör ile yakıt püskürtme değerleri ve çalışma sonrası mil yüzeyindeki aşınmalar kıyaslanmıştır. Üç adet
enjektör gövde mili sırası ile Cr(Krom), TiN(Titanyum Nitrür), ALTiN (Alüminyum Titanyum Nitrür)
kaplanarak standart enjektör ile çalışma testleri yapılmıştır. ALTiN ve TiN kaplama yapılmış gövde milleri
PVD ark yöntemi kullanılarak kaplanmıştır. Cr kaplı mil ise sıvı daldırma yöntemi kullanılarak kaplanmıştır.
Kaplama sonrası mil pürüzlülük değerleri ölçülmüştür. Enjektörler 90 saat boyunca sürekli çevrim
oluşturularak çalışma testleri yapılmıştır. Testler sonucunda kaplama yapılan millerin standart enjektör
katalog değerlerini sağladığı, püskürtme miktarlarının ± toleransı aralığında olduğu ve kaplamanın
enjektörlerde kullanılmasına uygun olduğu tespit edilmiştir. Diesel engines have an important place in today's internal combustion engines. Although use of the
engines has decreased due to exhaust emissions, the engines continue to be used in different fields
such as marine vehicles, generators, rail system and water vehicles. One of the most important
equipment of diesel engines is the fuel system, especially such as common rail system with wide usage
area. High pressure pump and injectors parts are manufactured very precisely in diesel fuel systems.
Common-Rail injectors operate under very high pressure (1400-2000bar). This can cause easy damage
injector parts such as nozzle, needle, shaft and valve. In this study, the effects of coating the common
rail injector were investigated. For this purpose, different coatings were made on 3 diesel injectors
which used in commercial vehicle engines and then fuel injection values and wear on the shaft surface
after operation were compared with the standard injector. Body shafts covered with ALTiN and TiN are
coated using the PVD arc method. Three injector body shafts were coated with Cr, TiN, ALTiN,
respectively and working tests were performed with standard injectors. Cr coated shaft is coated using
liquid immersion method. After the coating, the shaft roughness values were measured. The injectors
were continuously tested by creating a cycle for 90 hours. As a result, it was determined that the coated
shafts provided the original injector catalogue values, the spray quantities were within the ± tolerance
range and the coating was suitable for use in injectors.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
20Issue
5URI
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1129826https://doi.org/10.35414/akufemubid.746254
https://hdl.handle.net/11630/9548
Collections
- Cilt 20 : Sayı 5 [20]