Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik özyeterlikleri ile matematik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Abstract
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin matematik pedagojik alan bilgilerinin matematik eğitimine yönelik özyeterliklerini farklılaştırıp farklılaştırmadığını belirlemek ve matematik pedagojik alan bilgileri ile matematik eğitimine yönelik özyeterlikleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Afyonkarahisar ilinde görev yapmakta olan 248 okul öncesi öğretmeni çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Öğretmenlerin matematik pedagojik alan bilgilerinin matematik özyeterliklerine etki edip etmediğini belirlemek için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretmen Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Matematiğinde Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” ve “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde “Betimsel İstatistikler, Bağımsız Örneklem T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Peaerson Moment Çarpım Korelasyonu, İki Yönlü Varyans Analizi, Basit Doğrusal Regresyon Analizi” kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik özyeterliklerinin yüksek, matematik pedagojik alan bilgilerinin ise orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerinin matematik pedagojik alan bilgileri ile matematik eğitimine yönelik özyeterlikleri arasındaki ilişki incelenmiş; aralarında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin pedagojik alan bilgi düzeyinin matematik eğitimine yönelik özyeterliklerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu yapılan analizlerle tespit edilmiştir The aim of the study is to determine whether preschool teachers differentiate their self efficacy towards mathematics education for pedagogical content knowledge about mathematics and examine the relationship between preschool teachers' self-efficacy towards mathematics education and pedagogical content knowledge about mathematics. 248 preschool teachers working in Afyonkarahisar, Turkey attended this study. In this study, the relational screening model was used as it was aimed to determine whether the pedagogical content knowledge about mathematics of pre-school teachers affect the self efficacy towards mathematics education. In this study, “Teacher Information Form”, “Pedagogical Content Knowledge Scale in Pre-School Mathematics” and “The Self Efficacy of Scale Pre-School Teachers for Mathematics Education” are used as data collection tool. Descriptive Statistic, T-Test, One Way ANOVA, Pearson Moment Correlations, Two Way ANOVA, and Simple Linear Regression Analysis were used in the analysis of the data. As a result of the analyzes, it was found that the self-efficacy of preschool teachers in mathematics education was high, and their knowledge of mathematics pedagogical content was moderate. The relationship between preschool teachers' mathematics pedagogical content knowledge and their self-efficacy towards mathematics education was examined; It was observed that there was a positive, low-level significant relationship between them. It has been determined by the analyzes that the pedagogical content knowledge level of preschool teachers is a significant predictor of their self-efficacy for mathematics education.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]