dc.contributor.advisor | Uyanık Aktulun, Özgün | |
dc.contributor.author | Uluçay, Ecem | |
dc.date.accessioned | 2021-11-08T10:13:49Z | |
dc.date.available | 2021-11-08T10:13:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9675 | |
dc.description.abstract | Günümüzde geçerli olan tüm eğitim programlarının temelinde çocukların ya da öğrencilerin temel matematik becerilerinin geliştirilmesi ve matematik alanındaki başarılarının arttırılması amaçlanmaktadır. Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin ve ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyularının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaca yönelik olarak çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Uşak il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapan 102 sınıf öğretmeni ve 341 ilkokul birinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmada öğretmenler, öğrenciler ve aileleri hakkında veri toplayabilmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan "Genel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Öğretmenlerin sayı duyusu becerilerini belirlemek amacıyla Kayhan Altay (2010) tarafından geliştirilen “Sayı Duyusu Testi”, öğrencilerin sayı duyusunu belirlemek amacıyla Jordan vd. (2010) tarafından geliştirilen Uyanık Aktulun (2018) tarafından Türk çocuklarına uyarlanan “Sayı Hissi (Duyusu) Değerlendirme Aracı” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu ve ölçeklerden elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin sayı duyusu ortalamalarının ortalama düzeyde olduğu ve öğretmenlerin sayı duyularının cinsiyet, mesleki kıdem yılı, sayı duyusu eğitimi alma değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı tespit edilmiştir. İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin ise yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Öğrencilerin sayı duyularının cinsiyet, anne-baba öğrenim, anne-baba meslek değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı belirlenmiştir. Sayı Duyusu Değerlendirme Aracı alt testi ve toplam puan arasındaki ilişkilerin düşük ve orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin sayı duyusu ile ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Elde edilen bulgular neticesinde sınıf öğretmenlerinin ve ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaştığı söylenebilir. | en_US |
dc.description.abstract | Nowadays, the main purpose of current actual educational programme is to improve the students’ or children’s mathematics skills and increasing their success in the field of mathematics. This research aims to analyse the number senses of the classroom teachers and first grade primary school students. In this research, it applies the screen model method of quantitative research methods. For this aim, the study carried out with 102 classroom teachers who were in office primary schools affiliated to the Ministry of National Education and 341 first grade primary school students in the centre of the province Uşak during the 2019-2020 academic year. For data collection tool, the researcher prepared the “General Information Form” to collect data about teachers, students, and their relatives. “The Number Sense Test”, which has been developed by Kayhan Aktay (2010), has been implemented to determine the number sense skills of teachers, and the “Number Sense Evaluation Tool” which has been developed by Jordan et al. (2010) to determine the number sense of students, was adopted to Turkish children by Uyanık Aktulun (2018), have been used as a data collect tool. The gathered data consist of “Personal Information Form” and “Ratios” have been analysed with the suitable statistical methods. According to the findings that stemmed from the analyse of the data; the mean of the number sense of teachers takes place at the mean level and the significant difference between the number senses of teachers and independent variables such as gender, occupational seniority year, getting education in number sense, has been detected. It reveals the first grade students number sense skills level takes place at high level status. The significant difference between number sense of the students and independent variables such as parent education, parent occupation has been detected. The relations between the evaluation of number sense sub-test and total score are determined in low level and moderate. In addition to that, there is not significant relation between the number senses of classroom teachers and the number senses of first grade students. According to results of the findings, the number senses skills of classroom teachers and the number senses of first grade students differ with various variables. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sayı duyusu | en_US |
dc.subject | ilkokul birinci sınıf öğrencileri | en_US |
dc.subject | Sınıf öğretmenleri | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenleri ile ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin incelenmesi (Uşak ili örneklemi) | en_US |
dc.title.alternative | An investigation of classroom teachers’ and First grades primary schools students’ number sense skills (Uşak sample) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Uluçay, Ecem | |