Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyon Kocatepe Üniversitesi örneklemi)
Abstract
Yapılan bu araştırmada farklı bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden “ilişkisel desen” kullanılmıştır. Araştırmaya farklı bölümlerde öğrenim gören 454 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Ocak ve Bulut (2015) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği” ve Akın (2006) tarafından geliştirilen “2X2 Başarı Yönelim Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analiz sürecinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma) ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının genel akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı (p>0.05); fakat öğretmen adaylarının genel akademik erteleme davranışları alt boyutları (Sorumsuzluk, Akademik Görevin Algılanan Niteliği, Öğretmenlere İlişkin Olumsuz Algı, Akademik Mükemmeliyetçilik) ile genel başarı yönelimleri alt boyutları (Öğrenme Yaklaşma, Öğrenme Kaçınma, Performans Yaklaşma, Performans Kaçınma) arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Araştırmaya katılan kadın öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasında negatif yönde zayıf bir ilişkinin olduğu (p<0.05), buna karşın araştırmaya katılan erkek öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür (p>0.05). Sınıf düzeyi açısından genel akademik erteleme davranışları ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkiye bakıldığında birinci sınıf öğrencilerinin genel akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasında negatif yönde zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Buna karşın; öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile başarı yönelimleri arasında genel akademik not ortalamaları ve bölüm değişkenleri açısından ise anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür (p>0.05). In this research, it was aimed to investigate the relationship between academic procrastination behaviors and achievement goal orientations of teacher candidates studying in different departments. One of the quantitative research designs, the correlational design was used in this research. 454 teacher candidates studying in different departments participated in the research. In the data collection process, the personal information form which was developed by the researcher, the "Academic Procrastination Behaviors Scale" developed by Ocak and Bulut (2015) and the "2X2 Achievement Goal Orientations Scale" developed by Akın (2006) were used. The data were analyzed through descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standart deviation) and correlation analysis. As a result of the research, there was no significant relationship between teacher candidates' general academic procrastination and their achievement goal orientations (p> 0.05). However, it has been determined that there is a significant relationship between the general academic procrastination sub-dimensions (Irresponsibility, Perceived Quality of Academic Duty, Negative Perception Regarding Teachers, Academic Perfectionism) of teacher candidates and their general achievement goal orientation sub-dimensions (Learning Approach, Learning Avoidance, Performance Approach, Performance Avoidance) (p<0.05). It was observed that there was a negative significant relationship between academic procrastination behaviors and achievement orientations of female teacher candidates participating in the research (p <0.05), whereas there was no significant relationship between academic procrastination and achievement orientations of male teacher candidates participating in the research (p> 0.05). When looking at the relationship between general academic procrastination and achievement orientations in terms of grade level, it was seen that there was a low-level negative relationship between the general academic procrastination behaviors of first grade students and their achievement goal orientations (p <0.05). Despite this, there was no significant relationship between the academic procrastination behaviors of the teacher candidates and their achievement goal orientations in terms of general academic grade point average and department variables (p> 0.05).
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]