Metro yapılarındaki iç mekân tasarımının sirkülasyon üzerindeki etkisinin incelenmesi: Ankara örneği
Abstract
Bu tez çalışmasında metro yapılarındaki iç mekân tasarımının sirkülasyon üzerindeki etkilerinin bulunması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırma alanı olarak Ankara ili Ankaray ve Ankara Metrosu seçilmiştir. Ankaray ve Ankara Metrosu güzergâhları üzerinde yer alan belirli niteliklere göre seçilmiş duraklar tasarımsal açıdan incelendikten sonra, istasyon kullanıcıları arasından basit rastlantısal örneklem metoduyla 346 kişi üzerinden yaş, cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu, ikamet gibi kriterler gözetilerek 43 adet yazılı soruların yer aldığı anket çalışması yapılmıştır. Anket SPSS Statistics 25.0 programı üzerinden geçerlilik ve güvenilirlik testleri yapıldıktan sonra Ki-kare Testi ile değişkenler arasında bağımlılık olup olmadığı ve Spearman’s Rho korelasyon analizi ile ölçekte yer alan ifadeler arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir(p<0.05). Ölçeğin frekans değerleri bulunup, bulgular değerlendirilmiştir. Katılımcıların sosyo-demografik durumlarına göre cevaplamış oldukları anket sorularının analiz sonrası elde edilen bulgularında metro istasyonlarındaki iç mekân tasarımlarının, istasyon içerisindeki sirkülasyon üzerine etkisinin olduğuna yönelik anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. In this thesis study, it is aimed to find out the effects of interior design in subway structures on circulation. In this direction, Ankara province Ankaray and Ankara Metro were chosen as the research area. After examining the stops selected according to certain qualifications on the Ankaray and Ankara Metro routes from a design point of view, a survey study consisting of 43 written questions from 346 people using the simple random sampling method, considering criteria such as age, gender, education level, income status, residence. has been made. After the validity and reliability tests were carried out on the SPSS Statistics 25.0 program, it was determined whether there was a dependency between the variables with the Chi-square Test and significant relations between the expressions in the scale with the Spearman's Rho correlation analysis (p<0.05). The frequency values of the scale were found and the findings were evaluated. In the findings obtained after the analysis of the survey questions answered by the participants according to their socio-demographic status, significant differences were reached that the interior designs of the subway stations have an effect on the circulation in the station.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]