Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimleri ile girişimcilik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimleri ile girişimcilik becerileri düzeyleri ve bunlar arasındaki ilişkinin ortaya konması amaçlanmaktadır. Araştırmanın modeli; nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemidir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 güz döneminde Afyon Kocatepe Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi ve Trabzon Üniversitesi’nde öğrenim göre 572 Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı; araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve Özgenel ve Çetin (2017) tarafından geliştirilen “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği” ve Deveci ve Çepni (2014) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik Ölçeği”nden oluşmaktadır. Bu araştırmada elde edilen veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Örneklemin ölçeklerin her birine verdikleri cevapların cinsiyet değişkeni için t testi uygulanmıştır. Aynı şekilde her bir ölçek için sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kitap okuma sıklığı ve öğrenim görülen üniversite değişkenleri için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda anlamlı farklılık tespit edildiğinde, farkın kaynağını tespit etmek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. İki ölçek arasındaki ilişki için basit korelasyon analizi olan Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının girişimcilik becerisi ve yaratıcı düşünme eğilimi arasında kuvvetli pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Katılımcıların yaratıcı düşünme eğilimleri anne eğitim düzeyi ve kitap okuma sıklığı değişkenleri açısından farklılaşırken cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim durumu ve öğrenim görülen üniversite değişkenleri açısından farklılık oluşturmamaktadır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının girişimcilik becerileri cinsiyet ve kitap okuma sıklığı değişkenleri açısından farklılaşırken; girişimcilik becerilerinin sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve öğrenim görülen üniversite değişkenleri açısından farklılaşmadığı tespit edilmiştir. This study intends to reveal the creative thinking dispositions and entrepreneurial skills levels of Social Studies teacher candidates and their relationship. The model of the research is the relational screening method which is one of the quantitative research methods. The research sample consists of 572 Social Studies Education Department students studying at Afyon Kocatepe University, Dokuz Eylül University, Atatürk University and Trabzon University in the fall semester of 2019-2020. Data collection tool consists of the "Personal Information Form" developed by the researcher of this study, the "Marmara Creative Thinking Tendency Scale" developed by Özgenel and Çetin (2017), and the "Entrepreneurship Scale for Teacher Candidates" developed by Deveci and Çepni (2014). The data obtained in this study was analyzed with the statistical package program. The t-test was applied for the gender variable of the answers given by the sample to each scale. Likewise, for each scale, one-way analysis of variance was applied for the variables of grade level, mother's education level, father's education level, frequency of reading books, and university education. When a significant difference was detected as a result of one-way analysis of variance, Tukey test was used to determine the source of the difference. Pearson correlation coefficients, which are simple correlation analysis, were calculated for the relationship between the two scales. A strong positive relationship was found between the entrepreneurship skills and creative thinking tendencies of social studies teacher candidates. While the creative thinking tendencies of the participants differ in terms of mother's education level and frequency of reading, they do not differ in terms of gender, grade level, father's education level and university education. Entrepreneurship skills of social studies teacher candidates differ in terms of gender and frequency of reading. However, It was determined that entrepreneurship skills did not differ in terms of grade level, mother's education level, father's education level and university education variables.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]