dc.contributor.advisor | Karaman, Ahmet | |
dc.contributor.author | Eren, Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T06:56:11Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T06:56:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9765 | |
dc.description.abstract | Sanatçının hayattaki sorunlara karşı sanatsal bir formda eleştirilerini sunduğu bir
tür olan satire, çalışmada şiir türü olarak yer almaktadır. Her şiir, ait olduğu şairin,
zamanın ve mekânın izlerini taşır. Satirik şiir doğrudan toplumu kaynak aldığı için amacı
zamanın ve mekânın durumunu yansıtmaktır. Dolayısıyla satire, içerisinde tarihi kanıtlar
barındıran bir sanatlı söyleyiştir.
Çağdaş Uygur şairi Tursunbeg İbrahim Taymas içinde bulunduğu durumu
sorgulayabilen biri olarak halkının sözcüsü olma kimliğini edebiyat vasıtasıyla
üstlenmiştir. “Sekkiz Süritim” isimli satirik şiirlerinin toplandığı eserine ulaştığımız
Taymas’ın bu eserde eleştirdiği konuların onun fikir dünyasına dair önemli ipuçları
vereceği düşüncesiyle bir çalışma ortaya konuldu. Çalışmadaki amaç, şairi Türk
edebiyatına tanıtmak ve satirizmin Çağdaş Uygur edebiyatında Taymas vasıtasıyla ne
ölçüde yer aldığını göstermektir.
Tezde Tursunbeg İbrahim Taymas’ın satirik şiirleri Arap asıllı Uygur
alfabesinden Latin alfabesine transkribe edilerek, Türkiye Türkçesi’ne aktarıldı ve
eleştirisini sunduğu konular bakımından incelenip tematik bir inceleme gerçekleştirildi.
Belirtilmelidir ki ‘satire’ terimi Türkiye edebiyatında “hiciv/yergi” terimleriyle
karşılanmıştır, çalışmada ise, Çağdaş Uygurca’da da kullanılan “satire” terimi tercih
edildi. | en_US |
dc.description.abstract | Satire, which is a genre where the artist presents her criticisms against the
problems in life in an artistic form, is included in work as a type of poetry. Every poem
carries traces of poet, time and space to which it belongs. Since satirical poetry directly
sources society, its purpose is to reflect the state of time and space. Therefore, the satire
is an artistic narrative that contains historical evidence.
Contemporary Uighur poet Tursunbeg İbrahim Taymas has undertaken the
identity of being the spokesperson of his people through literature as a person who can
question his situation. It was put forward a study with the idea that the subjects he
criticized from the book named "Sekkiz Süritim" in which his satirical poems were
collected will give important clues about his world of ideas. The aim of the study is to
introduce the poet to Turkish literature and to show to what extent satirism has taken place
in Contemporary Uyghur literature through Taymas.
In the thesis, Tursunbeg İbrahim Taymas's satirical poems were transcribed from
the Uighur alphabet of Arabic origin to the Latin alphabet. And a thematic review was
conducted in terms of the subjects it presented. It should be noted that 'satire' term in the
literature Turkey “hiciv/yergi” was met by the term, in the study, the term “satire”, which
is also used in Contemporary Uyghur, was preferred. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Çağdaş Uygur şiiri | en_US |
dc.subject | Satire | en_US |
dc.subject | Eleştiri | en_US |
dc.title | Tursunbeg İbrahim Taymas’ın şiirlerinde satirizm üzerine bir çalışma (transkripsiyon-aktarma-inceleme) | en_US |
dc.title.alternative | A study on satirism in the poems of tursunbeg İbrahim Taymas (transcription-translation-analysis) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Eren, Gülşah | |