Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKoçyiğit, Mehmet
dc.contributor.authorÇetinkaya, Uğur
dc.date.accessioned2021-11-25T07:10:08Z
dc.date.available2021-11-25T07:10:08Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9770
dc.description.abstractBu araştırma, öğretmenlerin psikolojik sermaye, örgütsel sessizlik ve örgütsel yabancılaşma düzeylerini belirlemek, bu düzeylerin çeşitli değişkenler açısından durumunu incelemek ve düzeyler arası ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel, betimsel bir araştırmadır ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ili Sandıklı ilçe merkezinde görev yapan 514 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Örgütsel Psikolojik Sermaye Ölçeği, Örgütsel Sessizlik Ölçeği ve İşe Yabancılaşma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde her bir ölçek için toplanan veriler üzerinden önce madde-toplam korelasyonları hesaplanmış, verilere doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve güvenirlik analizi uygulanmıştır. Son olarak veri dağılımlarının normalliğine bakılarak uygun istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerine ilişkin verdikleri yanıtlara göre en yüksek ortalama öz yeterlilik, en düşük ortalama iyimserlik boyutunda; örgütsel sessizlik düzeylerine ilişkin verdikleri yanıtlara göre en yüksek ortalama örgüt yararına sessizlik, en düşük ortalama fırsatçı sessizlik boyutunda; örgütsel yabancılaşma düzeylerine ilişkin verdikleri yanıtlara göre ise en yüksek ortalama okula yabancılaşma, en düşük ortalama anlamsızlık boyutunda tespit edilmiştir. Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri mesleki kıdem, iş dışında vakit geçirilen hobi ve okul türü değişkenlerine göre; örgütsel sessizlik düzeyleri cinsiyet, iş dışında vakit geçirilen hobi ve idari görev değişkenlerine göre; örgütsel yabancılaşma düzeyleri ise okul türü, eğitim durumu ve idari görev değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile örgütsel sessizlik ve örgütsel yabancılaşma düzeyleri arasında negatif yönde ve anlamlı bir ilişki; öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile örgütsel yabancılaşma düzeyleri arasında ise pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır.en_US
dc.description.abstractThis research was carried out in order to determine the psychological capital, organizational silence and organizational alienation levels of teachers, to examine the situation of these levels in terms of various variables and to reveal the relationship between the levels. The research is a quantitative, descriptive research and a survey method was used. The study population of the research consists of 514 teachers working in the district center of Afyonkarahisar, Sandıklı in the 2020-2021 academic year. Organizational Psychological Capital Scale, Organizational Silence Scale and Work Alienation Scale were used as data collection tools in the research. In the analysis of the data, item-total correlations were calculated on the data collected for each scale, and confirmatory factor analysis (DFA) and reliability analysis were applied to the data. Finally, appropriate statistical analysis were performed by looking at the normality of the data distributions. As a result of the research, according to the answers given by the teachers about the psychological capital levels, the highest average self-efficacy and the lowest average optimism dimension; According to the answers given about the organizational silence levels, the highest average organizational silence is in the dimension of opportunistic silence; According to the answers they gave about the organizational alienation levels, the highest average alienation from school and the lowest average meaninglessness dimension were determined. According to the variables of teachers' psychological capital, professional seniority, hobby and school type; organizational silence levels according to the variables of gender, hobbies and administrative duties spent outside of work; organizational alienation levels show a significant difference according to school type, educational status and administrative duty variables. In addition, there is a negative and significant relationship between teachers' psychological capital and organizational silence and organizational alienation levels; A positive and significant relationship was found between teachers' organizational silence levels and organizational alienation levels.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.subjectPsikolojik Sermayeen_US
dc.subjectÖrgütsel Sessizliken_US
dc.subjectÖrgütsel Yabancılaşmaen_US
dc.titleÖğretmenlerin psikolojik sermaye, Örgütsel sessizlik ve örgütsel yabancılaşma düzeylerinin belirlenmesi (Sandıklı ilçesi örneklemi)en_US
dc.title.alternativeDetermination of teachers psychological capital, organizational silence and organizational alienation levels (Sandikli district sample)en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorÇetinkaya, Uğur


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster