Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDede, Yüksel
dc.contributor.authorBarkatsas, Tasos
dc.date.accessioned2022-02-09T06:07:06Z
dc.date.available2022-02-09T06:07:06Z
dc.date.issued03.10.2019en_US
dc.identifier.citationDede, Y. & Barkatsas, T. (2019). Developing a Questionnaire to Evaluate Turkish Students’ Mathematics Values and Preferences . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1142-1163 . DOI: 10.30831/akukeg.529092en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/772799
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9893
dc.description.abstractThe aim of this study was to construct a questionnaire: the mathematics values questionnaire (MVQ). Because a little is known about students’ mathematics values and no assessment tool is available to measure students’ mathematics values to obtain more insight into their perspectives. For this, the proportional stratified random sample of the study consisted of Grade 5 (11-12 years old) and Grade 9 (14-15 years old) students attending schools in Turkey. The data were subjected to descriptive and inferential statistical analyses by using a recently developed and validated survey instrument. The questionnaire’s structural and predictive validities were investigated using a Principal component analysis (PCA) and an item analysis (item-total correlations and comparison of differences in means for distinctly different groups). Six components were extracted: relevance (C1), practice (C2), information and communications technology (ICT) (C3), feedback (C4), learning approach (C5), and consolidating (C6). Our results showed that Grade 5 students placed more importance than Grade 9 students for all the six value components.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, matematiksel değerler ölçeğini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Zira öğrencilerin matematiksel değerleri hakkında çok az şey bilinmektedir ve öğrencilerin kendi perspektiflerinden onların matematiksel değerlerini belirlemeye çalışan ölçme araçları da fazla yoktur. Bu bağlamda; bu çalışmanın katılımcıları, Türkiye’de 5. (11-12 yaş) ve 9. (14-15 yaş) sınıflarda okuyan ve tabakalı seçkisiz örnekleme yöntemine göre seçilen öğrencilerden oluşmuştur. Veriler, betimsel ve yordayıcı istatistiksel analizler kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçeğin, yapısal ve yordama geçerliği, Temel Bileşenler Analizi ve Madde Analizi (madde- toplam korelasyonları ve farklı grupların aritmetik ortalamalarındaki farklılıkların karşılaştırılması) kullanılarak incelenmiştir. 6 bileşen elde edilmiştir: uygunluk, pratik, bilgi ve iletişim teknolojisi, geribildirim, öğrenme yaklaşımı ve pekiştirme. Çalışmanın sonuçlarından biri, 5. sınıf öğrencilerinin 9. sınıf öğrencilerine göre 6 değer bileşenini de daha önemli gördüklerini ortaya koymaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.529092en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMathematics Valuesen_US
dc.subjectQuestionnaire Developmenten_US
dc.subjectStudentsen_US
dc.subjectValidationen_US
dc.subjectValuesen_US
dc.subjectMatematiksel Değerleren_US
dc.subjectÖlçek Geliştirmeen_US
dc.subjectÖğrencileren_US
dc.subjectGeçerliken_US
dc.subjectDeğerleren_US
dc.titleDeveloping a questionnaire to evaluate Turkish students’ mathematics values and preferencesen_US
dc.title.alternativeTürk öğrencilerin matematiksel değer ve tercihlerini değerlendirmek için bir ölçeğin geliştirilmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-7634-4908en_US
dc.authorid0000-0002-7936-0855en_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.startpage1142en_US
dc.identifier.endpage1163en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster