Education themed movies as a teaching material for pre-service science teacher education
Citation
Elmas, R. , Türkoğlu, M. E. & Aydoğdu, B. (2019). Education Themed Movies as a Teaching Resource for Pre-Service Science Teacher Education . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1324-1339 . DOI: 10.30831/akukeg.524688Abstract
Educational media has the potential to foster pre-service science teacher education in many ways. The
purpose of this study was to explore the possibility of using selected movies as an educational media and resource for
pre-service science teacher education as an extracurricular activity, and therefore five selected movies were used as a
backbone for a seven-week training. The sample of the study consisted of 60 pre-service science teachers who
attended this training. The data were collected through 3 instruments as pre and posttests. These are Teachers’ Sense
of Efficacy Scale (TSES), The Science Teaching Efficacy Belief Instrument (STEBI) and Draw-A-Science-TeacherTest-Checklist (DASTT-C), respectively. For the first two instruments, a dependent t-test was carried out as a
statistical procedure with SPSS. The DASTT-C drawings were evaluated according to its scoring sheet. The results
indicated that there is a statistically significant increase in both pre-service science teachers’ efficacy beliefs and their
science teaching efficacy beliefs based on our statistical analysis. Pre-service science teachers presented more
student-centered instructional style qualifications after the training. Eğitime dayalı medya araçları öğretmen adaylarının potansiyellerini geliştirmede etkili bir araçtır. Bu çalışmanın
amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim programını desteklemek amacıyla seçilen bazı filmlerin
öğretim aracı olarak kullanılmasıdır. Bu bağlamda seçilen beş film, yedi haftalık eğitimin ana unsurunu
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 60 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, ön-test ve son-test
olarak üç veri toplama aracıyla toplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler, Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği (ÖÖÖ),
Fen Öğretimi Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği (FÖYİÖ), Fen Öğretmeni Olarak Kendini Çizme Testi (DASTT-C)
şeklindedir. İlk iki ölçek için, SPSS istatistiksel paket programı ile bağımlı örneklemler t testi yapılmıştır. DASTT-C
çizimleri için ise, dereceli ölçeğe göre değerlendirilmiştir. Sonuçlar, fen bilgisi öğretmen adaylarının hem öğretmen
öz-yeterlik inanç son test puanlarında hem de fen öğretimi öz-yeterlik inanç son test puanlarında anlamlı farklılıklar
olduğunu göstermiştir. Eğitimden sonra, fen bilgisi öğretmen adaylarının daha fazla öğrenci merkezli öğretim tarzı
sergiledikleri görülmüştür.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
4Collections
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]