dc.contributor.author | Adıgüzel, Oktay Cem | |
dc.contributor.author | Karagöl, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T05:52:59Z | |
dc.date.available | 2022-02-10T05:52:59Z | |
dc.date.issued | 09.01.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Adıgüzel, O. C. & Karagöl, İ. (2020). A Study on the Primary Education Curricula in the Context of Socialization, Multiculturalism and Democratic Values . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 1-24 . DOI: 10.30831/akukeg.529545 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/849787 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9904 | |
dc.description.abstract | This study aims to examine the primary education curricula prepared in 2017 in the context of gaining
socialization, multiculturalism and democratic values. Analyses are carried out on the basis of social adaptation,
social norms, individual responsibility, multicultural education, democracy culture, and rights and freedoms. The
study is limited to the curricula of “Life Sciences”, “Social Studies” and “Human Rights, Citizenship and
Democracy” courses in which these knowledge and skills are predominant and carried out within the scope of the
primary education curricula published by the Ministry of National Education in 2017. The study is conducted using
document analysis method, one of the qualitative research methods. The data are analyzed using both descriptive and
content analysis. The aims and the objectives of “Life Sciences”, “Social Studies” and “Human Rights, Citizenship
and Democracy” courses curricula are examined under the themes of socialization, democratic values and
multiculturalism and categorized in terms of cognitive, affective and psychomotor learning domains. It is concluded
that, in total, the number of objectives related to social adaptation, social norms and individual responsibility is
qualitatively sufficient; however, the number of objectives related to democratic values and multiculturalism is
insufficient in the primary education curricula. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmada 2017 yılında hazırlanan ilköğretim programlarının toplumsallaştırma, çokkültürlülük ve
demokratik değerler kazandırma bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. İnceleme kapsamında topluma uyum,
toplumsal norm, bireysel sorumluluk, çokkültürlü eğitim, demokrasi kültürü, hak ve özgürlükler konuları temelinde
analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bu bilgi ve becerilerin daha yoğun olarak yer aldığı “Hayat Bilgisi”, “Sosyal
Bilgiler”, “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” öğretim programları ile sınırlandırılmış ve Milli Eğitim
Bakanlığının 2017 yılında yayınladığı ilköğretim programları kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, yazılı ve
basılı materyallerin analizini kapsayan nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Veriler, betimsel ve içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. “Hayat Bilgisi”, “Sosyal Bilgiler”
ve “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” dersi öğretim programlarının genel amaç ve kazanımları
toplumsallaştırma, demokratik değerler ve çokkültürlülük teması altında incelenmiş ve bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor öğrenme alanları yönünden sınıflandırılmıştır. İlköğretim programlarının genel toplamda topluma uyum,
toplumsal norm ve bireysel sorumluluk ile ilgili kazanım sayısının niceliksel olarak yeterli olduğu; fakat demokratik
değerler ve çokkültürlülükle ilgili kazanım sayısının yetersiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.30831/akukeg.529545 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Socialization | en_US |
dc.subject | Multiculturalism | en_US |
dc.subject | Democratic Values | en_US |
dc.subject | Rights And Freedom | en_US |
dc.subject | Primary Education Curricula | en_US |
dc.subject | Toplumsallaştırma | en_US |
dc.subject | Çokkültürlülük | en_US |
dc.subject | Demokratik Değerler | en_US |
dc.subject | Hak Ve Özgürlükler | en_US |
dc.subject | İlköğretim Programları | en_US |
dc.title | A study on the primary education curricula in the context of socialization, multiculturalism and democratic values | en_US |
dc.title.alternative | İlköğretim programlarının toplumsallaştırma, çokkültürlülük ve demokratik değerler kazandırma bağlamında incelenmesi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
dc.department | Fakülteler, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-7985-4871 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-7005-7710 | en_US |
dc.identifier.volume | 13 | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 24 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |