Teacher and student perspectives on safe learning climate in gifted education
Künye
Haıdarı, S. M. , Karakuş, F. & Koçoğlu, A. (2020). Teacher and Student Perspectives on Safe Learning Climate in Gifted Education . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 311-333 . DOI: 10.30831/akukeg.581632Özet
This study explored the views of the lower secondary gifted students in relation to the learning climate
established in their regular schools and the gifted education centers, with a focus on their psychological safety, in the
Turkish context. It also investigated what these students and their teachers expect from a potentially safe and
desirable learning atmosphere. Therefore, a qualitative research approach was employed. The data were collected
through one-to-one semi-structured interviews with the gifted students (N=12) and their teachers (N=5). Then, the
interview data were transcribed and content analyzed. The findings show that gifted students had a positive
description of the Art and Science Center (SAC) as a safe and desirable place compared to their regular schools. They
felt happy and psychologically safe at the SAC, where they could disclose their opinions and ask questions without
being subjected to embarrassment. The regular schools, however, were not described as fully safe from a
psychological perspective, mostly because of the crowded classrooms. Students’ expectations of a safe learning
climate were in relation to teacher approachability, peer relationships, learning process and the physical
characteristics of the learning environment. Teachers were also of similar opinions with regard to these findings. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de öğrenim gören ve ortaokula devam eden üstün yetenekli öğrencilerin, normal
okullarındaki ve Bilim Sanat Merkezlerindeki öğrenme iklimi ile ilgili görüşlerini güvenli öğrenme ortamı
bağlamında belirlemektir. Çalışmada ayrıca, bu öğrencilerin ve öğretmenlerinin potansiyel olarak güvenli ve arzu
edilen bir öğrenme ortamından ne bekledikleri de incelenmiştir. Bu nedenle çalışmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, üstün yetenekli öğrencilerle (N=12) ve onların öğretmenleriyle (N=5) yapılan
birebir yarı yapılandırılmış görüşmeler vasıtasıyla toplanmıştır. Elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde içerik
analizi kullanılmıştır. Bulgular, üstün yetenekli öğrencilerin Bilim Sanat Merkezlerini normal okullarına kıyasla daha
güvenli ve arzu edilen bir yer olarak gördükleri şeklinde olumlu bir görüşe sahip olduğunu göstermektedir. Yine
bulgularda öğrencilerin Bilim sanat Merkezinde kendilerini psikolojik olarak güvende ve mutlu hissettikleri; orada
düşüncelerini rahatça ifade edebildikleri ve suçlanmaya maruz kalmadan soru sorabildikleri ortaya çıkmıştır. Bununla
birlikte öğrenci görüşlerinde normal okulların, çoğunlukla kalabalık sınıf mevcutları nedeniyle psikolojik açıdan tam
olarak güvenli şeklinde tanımlanmadığı görülmüştür. Araştırmada öğrencilerin güvenli bir öğrenme ortamından
beklentilerinin ise; “öğretmen yaklaşımı, akran ilişkileri, öğrenme süreci ve fiziksel ortamın özellikleri” ekseninde
toplandığı belirlenmiştir. Aynı konudaki öğretmen görüşlerinin de buna benzer olduğu saptanmıştır
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038856https://hdl.handle.net/11630/9919
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]