Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTimur, Serkan
dc.contributor.authorTimur, Betül
dc.contributor.authorYalçınkaya-Önder, Eylem
dc.contributor.authorKüçük, Didem
dc.date.accessioned2022-02-11T07:50:31Z
dc.date.available2022-02-11T07:50:31Z
dc.date.issued17.04.2020en_US
dc.identifier.citationTimur, S. , Timur, B. , Yalçınkaya Önder, E. & Küçük, D. (2020). Attitudes of the Students Attending Out-of-School STEM Workshops towards STEM Education . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 334-351 . DOI: 10.30831/akukeg.582388en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038852
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9920
dc.description.abstractIn this study, the attitudes of students toward STEM education were examined according to various demographic characteristics and mixed research method was used. 170 students ranging between 7 and 14 years old participating municipalities in a province outside of school STEM workshops in Turkey constituted the sample of the study. The sampling was determined by non-random sampling method. Data were collected by STEM Attitude Scale adapted to Turkish by Yıldırım and Selvi (2015) and semi-structured interviews with students were conducted in order to get the opinions of the students in detail. Results indicated that out-of-school STEM workshops improve students' attitudes towards STEM. In addition, STEM attitude scores of the students did not differ by gender. It was also investigated whether the scores of the students from STEM attitude scale differ according to mother and father education level. There was only significant difference in engineering sub-dimension of the STEM attitude scale in terms of mother education status. On the other hand, it was determined that STEM attitude scale scores of the students did not differ according to father education status. Semi-structured interviews showed that students had lack of knowledge about STEM education and, also concluded that the achievement of a concrete result for children learning by doing affects their attitudes positively.en_US
dc.description.abstractAraştırmada okul dışı STEM atölye çalışmalarına katılan öğrencilerin STEM eğitimine yönelik tutumları çeşitli demografik özelliklere göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’deki bir ilin belediyesinde okul dışı STEM atölye çalışmalarına katılan yaşları 7 ile 14 arasında değişen 170 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak; Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından Türkçeye uyarlanmış STEM Tutum Ölçeği ve öğrencilerin görüşlerini detaylı bir şekilde alabilmek için yarıyapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar, okul dışı STEM atölyelerinin öğrencilerin STEM'e yönelik tutumlarını geliştirdiğini göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin STEM tutum puanlarının cinsiyete göre değişmediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin STEM tutum ölçeğinden aldıkları puanların anne ve baba eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır. STEM tutum ölçeğinin mühendislik alt boyutunda annenin eğitim durumu açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öte yandan, öğrencilerin STEM tutum ölçeği puanlarının baba eğitim durumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler öğrencilerin STEM eğitimi hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıklarını ve aynı zamanda yaparak öğrenen çocuklar için somut bir sonuç elde etmenin onların tutumlarını olumlu yönde etkilediği de tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.582388en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSTEMen_US
dc.subjectWorkshopen_US
dc.subjectAttitudeen_US
dc.subjectOut-of-School Learningen_US
dc.subjectÇalıştayen_US
dc.subjectTutumen_US
dc.subjectOkul Dışı Öğrenmeen_US
dc.titleAttitudes of the students attending out-of-school STEM workshops towards STEM educationen_US
dc.title.alternativeOkul dışı STEM atölye çalışmalarına katılan öğrencilerin STEM eğitimine yönelik tutumlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümüen_US
dc.authorid0000-0003-3221-6343en_US
dc.authorid0000-0002-2793-8387en_US
dc.authorid0000-0003-1306-9931en_US
dc.authorid0000-0002-0148-142Xen_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.startpage334en_US
dc.identifier.endpage351en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster