Adaptation of the scale of the factors affecting argumentation instruction into Turkish
Citation
Atabey, N. , Topçu, M. S. & Çiftçi, A. (2020). Adaptation of the Scale of the Factors Affecting Argumentation Instruction into Turkish . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 352-368 . DOI: 10.30831/akukeg.582454Abstract
The aim of this study is to adapt the scale of the factors affecting argumentation instruction into
Turkish. A total of 143 preservice science teachers studying in two different universities located in the east and west
of Turkey participated in this study. In the process of adaptation firstly, structure, method and item biases were
elimanated. After that the construct validity of the scale was determined by exploratory and confirmatory factor
analysis. The results of the analysis confirmed that the 21-item scale had a three-factor-structure. Then, the cronbach's
alpha value was measured for the whole scale and its sub-dimensions, and these values were found to be within
satisfactory limits. It is thought that this study provides a valid and reliable measurement tool that can be used in the
process of determining the factors affecting the argumentation instruciton of teachers and preservice teachers. Thus,
it can be stated that the data obtained with the adapted scale will contribute to the further use of argumentation in
science classes. Bu çalışmanın amacı, argümantasyon öğretimini etkileyen faktörler ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır.
Çalışmaya Türkiye’nin doğusunda ve batısında yer alan iki farklı üniversitede öğrenimlerine devam etmekte olan
toplam 143 Fen Bilimleri öğretmen adayı katılmıştır. Adaptasyon sürecinde ilk olarak yapı, yöntem ve madde
yanlılıkları giderilmiştir. Daha sonra ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile ortaya
konmaya çalışılmıştır. Analiz sonuçları, 21 maddelik ölçeğin 3 faktörlü bir yapıya sahip olduğunu doğrulamıştır.
Ardından ölçeğin bütünü ve alt boyutları için cronbach alfa değeri hesaplanmış ve bu değerlerin, tatmin edici sınırlar
içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Mevcut çalışmanın, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının argümantasyon
uygulamalarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi sürecinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracını
literatüre kazandırdığı ifade edilebilir. Böylece uyarlanan ölçek ile elde edilen verilerin, argümantasyonun fen
sınıflarında daha fazla kullanılmasına katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
2Collections
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]