Ergenlerin akılcı olmayan inançları ile sosyal medyaya yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneklemi)
Abstract
İnsanların sahip olduğu akılcı ve akılcı olmayan inançlar gerçek hayatta söz konusu olduğu kadar sanal hayatta da söz konusudur. Kullanım yaygınlığı yüksek oranlarda olan sosyal medya beraberinde bazı sorunlar getirmektedir. Söz konusu sorunların temelinde akılcı olmayan inançların olduğu düşünülmektedir. Bu düşünce doğrultusunda araştırmanın amacı ergenlerin akılcı olmayan inançları ile sosyal medyaya yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Araştırma ergenlerin akılcı olmayan inançları ile sosyal medyaya yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemesinden dolayı betimsel nitelikte bir ilişkisel tarama araştırmasıdır. Araştırmanın evreni, Afyonkarahisar ilinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören lise öğrencilerinden oluşmaktadır. Uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 1053 öğrenci ise araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.Araştırmada verileri toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, Türküm, Alkaya ve Karaca tarafından geliştirilen Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği-Ergen Formu ile Otrar ve Argın tarafından geliştirilen Öğrencilerin Sosyal Medya Tutum Ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizinde ise frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler t testi, tek faktörlü varyans analizi vepearson korelasyon analizine başvurulmuştur.Araştırmanın sonucunda sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu ile akılcı olmayan inançlar arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Sosyal medya tutum ölçeği ile belirlenen değişkenler arasındaki farklılığa bakıldığında tüm alt boyutlar ile sınıf düzeyi arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Cinsiyet, okul türü, anne-baba eğitim durumu, takip edilen sosyal medya platformu, sosyal medya kullanım süresi, sosyal medyada günlük ortalama geçirilen zaman değişkenleri ile sosyal medya tutum ölçeği alt boyutları arasında anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır.Ayrıca akılcı olmayan inançlar ile sosyal medya tutum ölçeği alt boyutları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki görülmüştür. Rational and irrational beliefs that people have are in question in virtual life as well as in real life. Social media, which has a high prevalence of use, brings some problems with it. It is thought that irrational beliefs are at the root of these problems. In line with this idea, the aim of the research is to examine the relationship between adolescents' irrational beliefs and their attitudes towards social media.The research is a descriptive relational survey research since it examines the relationship between adolescents' irrational beliefs and their attitudes towards social media. The universe of the research consists of high school students studying in Afyonkarahisar in the 2020-2021 academic year. 1053 students selected by convenient sampling method constitute the sample of the research.Personal Information form created by the researcher, Irrational Belief Scale-Adolescent Form developed by Türküm, Alkaya and Karaca, and Students' Social Media Attitude Scale developed by Otrar and Argın were used to collect data in the research. In the analysis of the data, frequency, arithmetic mean, standard deviation, independent samples t-test, single-factor analysis of variance and Pearson correlation analysis were used.As a result of the research, it was determined that there was a significant difference between the grade level and educational status of the mother and irrational beliefs. Considering the difference between the variables determined by the social media attitude scale, no significant difference was found between all sub-dimensions and grade level. Significant differences were found between the variables of gender, school type, education level of parents, social media platform followed, duration of social media usage, daily average time spent on social media and the sub-dimensions of the social media attitude scale. There was a positive low-level significant relationship between the sub-dimensions.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]