Development of a ‘Musical Knowledge Test’ for the sixth grade music lesson of Turkish primary education
Künye
Öztürk, Ö. & Kalyoncu, N. (2020). Development of a ‘Musical Knowledge Test’ for the Sixth Grade Music Lesson of Turkish Primary Education . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 609-629 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/601156Özet
As in every lesson, the achievement in music lessons is determined by measurement and assessment
procedures. The diversity of the learning outcomes of the music lesson necessitates the multidimensional assessment
of student development. Students’ learning outcomes regarding musical knowledge and behaviors can be measured
through various measurement tools. In this study, it is aimed to develop a multiple-choice Musical Knowledge Test
for 6th Grade music lesson subjects. In the developing process of the Musical Knowledge Test, firstly the subjects
shall be discussed in the test were determined, the learning outcomes were detailed by dividing them into suboutcomes, and a 25-question multiple-choice questionnaire was created. After obtaining expert opinion for the scope
validity, a test draft was prepared and tested by making the necessary arrangements. 220 tests were analyzed using
Excel program, after that, five items were excluded from the test. As a result of these corrections and analyzes, 20-
item Musical Knowledge Test took its final form. The KR-20 reliability coefficient of the test was 0.77, the mean
difficulty value was 0.57, the mean discrimination value was 0.44. The test, which seems valid and reliable, is
thought to be an auxiliary and functional tool that music teachers can use. : Her derste olduğu gibi müzik derslerinde de başarı tayini, ölçme-değerlendirme işlemleri ile yapılmaktadır.
Müzik dersinin çeşitlilik içeren kazanımları, öğrenci gelişiminin çok yönlü ölçülüp değerlendirilmesini
gerektirmektedir. Öğrencilerin müzik bilgisi içeren kazanımları ve müziksel davranış alanlarındaki kazanımları çeşitli
ölçme araçları ile ölçülebilir. Bu çalışmada, ilköğretim 6. sınıf müzik dersi konularına yönelik bir çoktan seçmeli
müzik bilgisi başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. Müzik Bilgisi Başarı Testi geliştirme sürecinde öncelikle testte
ele alınacak konular belirlenmiş, kazanımlar alt kazanımlara ayrılarak detaylandırılmış ve 25 soruluk çoktan seçmeli
soru havuzu oluşturulmuştur. Kapsam geçerliği için uzman görüşü alındıktan sonra gerekli düzenlemeler yapılarak
test taslağı oluşturulmuştur ve denenmiştir. 220 adet test Excel programı kullanılarak analiz edilmiş, sonuçlara göre
beş madde ise testten çıkarılmıştır. Bu düzeltmeler ve analizler sonrasında 20 soruluk Müzik Bilgisi Başarı Testi son
halini almıştır. Testin KR-20 güvenirlik katsayısı değeri 0.77, ortalama güçlük değeri 0.57, ortalama ayırt edicilik
değeri ise 0.44 olarak bulunmuştur. Geçerli ve güvenilir olduğu görülen testin, müzik öğretmenlerinin
kullanabilecekleri yardımcı ve işlevsel bir araç olduğu düşünülmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1210067https://hdl.handle.net/11630/10076
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]