Investigating flexibilities of the classroom teachers for four operations in the basis of different strategies
Künye
Aylar Çankaya, E. (2020). Investigating Flexibilities of the Classroom Teachers for Four Operations in the Basis of Different Strategies . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 646-662 . DOI: 10.30831/akukeg.646023Özet
Four operations algorithm is among the major topics occupying a significant position in primary
school schedule. Moreover, utilizing alternative strategies during the education process and improving operation
flexibility of students also considered important in teaching of mathematics. Flexibility in computing is the ability of
solving any operation also by using various cognitive or model based calculation strategies with different methods.
Giving place for these strategies in education process for improvement of skills of using different strategies and
guiding students enabling them to develop their own strategies is important. In this study, in addition to the teaching
the standard algorithm, covering a massive place in our courses, it is aimed to review the classroom teachers’
opinions for the alternative strategies of four operation that means their flexibility in the procedural process
(procedural flexibility). The procedural flexibility is discussed through strategies and standard algorithms using
preliminary learning such as modeling, mental processing and place value concept. It is a qualitative study conducted
in 2018-2019 academic year with 45 classroom teachers. In the study, a 2-question open-ended question form based
on multiplication and consisting of two different scenarios was used as data collection tool. The most favorite
strategy preferred by teachers according to the findings obtained from this form is standard algorithm followed by
mental process strategy. However, teachers showed no flexibility in the process, they did not prefer other alternative
strategies given about multiplication and they reported negative opinions about some of them. Dört işlem algoritması ilkokul programında önemli yer tutan konu başlıklarındandır. Ayrıca, öğretim sürecinde
alternatif stratejilerin kullanımı ve öğrencide işlemde esnekliğin geliştirilmesi de matematik eğitiminde
önemsenmektedir. Hesaplamada esneklik herhangi bir işlemi çeşitli zihinsel veya model temelli hesaplama
stratejilerini de kullanarak, farklı yollarla çözebilme becerisidir. Farklı stratejileri kullanma becerisinin öğrencilerde
gelişmesinde öğretim sürecinde bu stratejilere yer verilmesi, öğrencilerin kendi stratejilerini geliştirmesinde onlara
rehberlik edilmesi önemlidir. Bu araştırmada şu an hizmet yürüten sınıf öğretmenlerinin, derslerimizde büyük yer
kaplayan geleneksel algoritmanın öğretimine ek olarak, dört işlemin alternatif stratejilerine yönelik görüşlerini yani
işlem sürecindeki esnekliklerini incelenmek amaçlanmıştır. İşlemde esneklik modelleme, zihinden işlem, basamak
kavramı gibi ön öğrenmelerin kullanıldığı stratejiler ve geleneksel algoritma üzerinden ele alınmıştır. Araştırma
2018-2019 öğretim yılında, 45 sınıf öğretmeni ile birlikte yürütülen bir nitel araştırmadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak, çarpma işlemini temel alan ve iki ayrı senaryodan oluşan, 2 soruluk açık uçlu bir soru formu
kullanılmıştır. Bu formdan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin en çok tercih ettikleri strateji geleneksel
algoritma, hemen ardından da zihinden işlem stratejisi olmuştur. Buna karşın öğretmenler işlemde esneklik
göstermemiş, çarpma işlemi ile ilgili verilen alternatif stratejileri hem tercih etmemiş, hem de bazıları hakkında
olumsuz görüş bildirmişlerdir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/853687https://hdl.handle.net/11630/10078
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 4 [6]