Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorElitaş, Özlem
dc.date.accessioned2023-08-29T13:02:06Z
dc.date.available2023-08-29T13:02:06Z
dc.date.issued23.02.2023en_US
dc.identifier.citationElitaş, Ö. (2023). TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDE HİCÂZAŞÎRÂN MAKÂMI: DEDE MEHMED ZEKÂÎ EFENDİ ÖRNEĞİ . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , IX (17) , 30-52 .en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/75941/1216583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10368
dc.description.abstractTürk Müziği’ni oluşturan temel ögelerin başında gösterilen makâm kavramı, tarihsel süreç içerisinde Anadolu topraklarında savaştan tedaviye, astronomiden edebiyata, eğitimden terapiye kadar hayatın içerisinde yer alan pek çok unsurla birlikte ele alınmıştır. Günümüzde dahi farklı coğrafyalarda etkinliğini sürdürmesi sebebiyle “makâm müziği” veya “makâmsal müzik” gibi isimlerle de anılan ve genellikle geleneksel müziklere işaret eden bu terim, Dede Mehmed Zekâî Efendi’nin yaşadığı 19. yüzyıl sonlarında Osmanlı topraklarında icrâ edilen müziği tanımlayan en belirgin yapıdır. Eserlerinde Klâsik Türk Müziği’nin rafine üslûbunu yansıtan Mehmed Zekâî Efendi, yaşadığı dönemde az kullanıldığını fark ettiği makâmlardan yeni eserler üreterek bu makâmların unutulmaması hususunda gayret göstermiştir. Bu çalışmada, Hicâzaşîrân makâmının tarihsel değişim ve dönüşüm sürecine odaklanılarak Zekâî Dede’nin Hicâzaşîrân eserleri üzerinden makâmın işleyişi hakkında izler aranmıştır.en_US
dc.description.abstractThe concept of makam, one of the critical elements that primarily constructs the basis of Turkish Music, has been handled with many fields and facts of life, which extend from war to medical treatment, astronomy to literature and education to therapy in Anatolia through history. However, the common concept generally refers to it as “makam music” or “modal music.” It typically points out traditional Music because it still maintains its effectiveness in different geographical regions today. It is the most significant pattern that defines the Music performed in Ottoman Empire in the late 19th century while Dede Mehmed Zekai Efendi was living. Mehmed Zekai Efendi, who reflected the refined style of Classical Turkish Music in his works, had tried to protect rarely used makams in his time by composing new pieces in these makams. This study investigated the traces related to the perception of the makam Hicazaşiran in terms of Zekai Dede’s Hicazaşiran parts by focusing on the historical change and development of the makam.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.36442/AMADER.2023.80en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHicâzaşîrân Makâmıen_US
dc.subjectMakâmen_US
dc.subjectZekâî Dedeen_US
dc.subjectHicazaşiran Makamen_US
dc.subjectMakamen_US
dc.subjectZekai Dedeen_US
dc.titleTarihsel süreç içerisinde hicâzaşîrân makâmı: Dede Mehmed Zekâî Efendi örneğien_US
dc.title.alternativeThe transformation of makam hicazaşiran through the history: The Dede Mehmed Zekai Efendi exampleen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAfyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisien_US
dc.departmentRektörlük, Devlet Konservatuvarı, Türk Halk Müziği Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-5262-6396en_US
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.startpage30en_US
dc.identifier.endpage52en_US
dc.identifier.issue17en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorElitaş, Özlem


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster