How do the activity schedules impact the individuals with autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis
Citation
Genç Tosun, D. , Yücesoy Özkan, Ş. & Dalgın Eyiip, Ö. (2023). How the Activity Schedules Impact the Children with Autism Spectrum Disorder? A Meta-analysis . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 1-19 . DOI: 10.30831/akukeg.1109787Abstract
: The main purpose of this study was to systematically review and meta-analyse the single-case studies on the use of activity schedules with individuals with autism spectrum disorders. The other purposes were to describe the characteristics of activity schedule studies, assess the design standards of activity schedule studies, estimate the treatment effect of activity schedules, and determine whether activity schedule is an evidence-based practice for children with autism spectrum disorders in improving appropriate behaviours. The non-overlap of all pairs was used to analyse the treatment effect measure. According to the results, seven of 32 activity schedule studies met the design standards with and without reservation. Twenty-four children with autism spectrum disorders whose ages ranged between 3 and 17 years participated in the studies. The target behaviours were on task, independent transition, appropriate peer-play, and following schedule. The photographs and texts were used in both traditional and innovative activity schedules. The overall non-overlap of all pairs score shows that the activity schedule strongly affects those participants with autism spectrum disorders. Finally, this study indicates that the activity schedules can be recommended as an evidence-based practice to improve the appropriate behaviours of children with autism spectrum disorders. Bu çalışmanın amacı, etkinlik çizelgelerinin otizm spektrum bozukluğu olan bireylerle kullanımına ilişkin tek denekli çalışmaların sistematik derlemesini ve meta-analizini yapmaktır. Ayrıca, etkinlik çizelgesi çalışmalarının özelliklerini tanımlamak, desen standartlarını değerlendirmek, etkinlik çizelgelerinin etki büyüklüğünü belirlemek ve etkinlik çizelgelerinin otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için uygun davranışları geliştirmede kanıta-dayalı bir uygulama olup olmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Müdahalenin etki büyüklüğünü analiz etmek için tüm örtüşmeyen çiftler kullanılmıştır. Bulgular, 32 çalışmadan yedisinin desen standartlarını koşulsuz ve koşullu karşıladığını göstermektedir. Çalışmalara yaşları 3 ile 17 arasında değişen, otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 24 birey katılmıştır. Hedef davranışlar; etkinlikle ilgili olma, bağımsız geçiş, akranıyla uygun oyun oynama ve çizelgeyi izlemedir. Hem geleneksel hem de yenilikçi etkinlik çizelgelerinde fotoğraflar ve metinler kullanılmıştır. Tüm örtüşmeyen çiftlere ilişkin genel puan, etkinlik çizelgelerinin otizm spektrum bozukluğu olan katılımcılar için güçlü bir etkisi olduğunu göstermiştir. Son olarak bu çalışma, otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin uygun davranışlarını geliştirmek için kanıta-dayalı bir uygulama olarak etkinlik çizelgelerinin önerilebileceğini göstermektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]