Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBal Sezerel, Bilge
dc.contributor.authorAteşgöz, Nazlı
dc.contributor.authorKirişçi, Nilgün
dc.date.accessioned2023-09-01T07:44:07Z
dc.date.available2023-09-01T07:44:07Z
dc.date.issued31.01.2023en_US
dc.identifier.citationBal Sezerel, B. , Ateşgöz, N. N. & Kirişçi, N. (2023). Intelligence Differences across Years: A Trend Analysis . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 107-126 . DOI: 10.30831/akukeg.1099061en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/75035/1099061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10437
dc.description.abstractThe Flynn effect, which advocated that there was a rise in the global IQ score, was widely accepted by the relevant scientific community. However, there are recent research findings that this effect has been reversed. In this study, both Flynn and anti-Flynn effects were investigated. The purpose of this study is to analyze students' general, verbal, and visual intelligence score trends in the last six years (range = 2016–2021). The participants of the study included 2192 students who were in first grade in elementary school by the time of data collection. The Anadolu-Sak Intelligence Scale (ASIS) was used to measure the full-scale IQ, verbal IQ, and visual IQ scores of the participants. Participants’ mean general, verbal, and visual intelligence scores in different years were analyzed by trend analysis. The research findings showed that there was a descending trend in general, verbal, and visual scores between the years 2016 to 2021. Moreover, our findings reveal that there is a sharp decrease in IQ score trends between 2020 and 2021. Because of this study, the Flynn effect could not be seen in the way that was predicted.en_US
dc.description.abstractGlobal IQ puanında bir artış olduğunu belirten Flynn etkisi, ilgili bilim alanında genel olarak kabul görmüştür. Ancak son yıllarda global IQ puanında bir düşüş olduğu görüşü yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada Flynn ve anti-Flynn etkisi görüşleri araştırılmıştır. Çalışmanın amacı, öğrencilerin son 6 yıldaki (2016-2021) genel zekâ, sözel zekâ ve görsel zekâ puanlarının trendini analiz etmektir. Araştırmanın katılımcılarını 2192 ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların genel, sözel ve görsel zekâ puanlarını ölçmek için Anadolu-Sak Zekâ Ölçeği (ASIS) kullanılmıştır. Farklı yıllardaki genel, sözel ve görsel zekâ puan ortalamaları trend analizi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma bulguları, 2016-2021 yılları arasında sözel ve görsel puanların trendinde aşağı doğru bir yön olduğunu göstermiştir. Özellikle 2020 ve 2021 yılları arasında zekâ puan ortalamalarında daha fazla bir düşüş olduğu görülmüştür. Bu araştırmada Flynn etkisinin yordamaları gözlenmemiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1099061en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectIntelligenceen_US
dc.subjectFlynn Effecten_US
dc.subjectTrend Analysisen_US
dc.subjectFull Scale IQen_US
dc.subjectZekâen_US
dc.subjectFlynn Etkisien_US
dc.subjectTrend Analizen_US
dc.subjectToplam IQen_US
dc.titleIntelligence differences across years: A trend analysisen_US
dc.title.alternativeYıllara göre zeka farklılıkları: Trend analizien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0001-7262-3563en_US
dc.authorid0000-0001-5944-937Xen_US
dc.authorid0000-0003-0925-7331en_US
dc.identifier.volume16en_US
dc.identifier.startpage107en_US
dc.identifier.endpage126en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster