A meta-analysis study on data literacy education for school administrators and teachers
Citation
Doğan, E. (2023). A Meta-Analysis Study on Data Literacy Education For School Administrators and Teachers . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 199-217 . DOI: 10.30831/akukeg.1134207Abstract
This meta-analysis study aimed to examine the effect of data literacy education, which affects databased decision processes, on data use knowledge and skills of school administrators and teachers. Therefore, theses on data literacy education for school administrators and teachers and relevant studies in peer-reviewed journals were examined through several databases. The study was conducted using the Comprehensive Meta-Analysis (CMA) software, using a total of eight studies published between 2006-2021. The results revealed that the selected studies were heterogeneous. Therefore, a random effects model was applied in the study. The overall effect size value of data literacy education was calculated as 2.16 according to Cohen d, suggesting that data literacy education makes a positive contribution to data use knowledge and skills of school administrators and teachers. The subgroup analyses conducted to determine the source of heterogeneity in results have shown that data literacy education did not differ by the type or the country of publications but varied by the type of participants, where studies conducted with mixed participants had high effect values. Bu araştırmanın amacı, veriye dayalı karar süreçlerini etkileyen veri okuryazarlığı eğitiminin okul yöneticileri ve öğretmenlerin veri kullanımı bilgi ve becerileri üzerindeki etkisine ilişkin araştırmaları sentezlemektir. Bu amaçla okul yöneticileri ve öğretmenlere verilen veri okuryazarlığı eğitimini inceleyen tez çalışmaları ile hakemli dergilerde yayınlanmış makaleler veri tabanları aracılığıyla incelenmiştir. Comprehensive Meta-Analiz (CMA) yazılımı ile gerçekleştirilen araştırmanın analizlerine 2006-2021 yılları arasında yayınlanan 8 çalışma dahil edilmiştir. Bulgular, seçilen çalışmaların heterojen olduğunu ortaya koymuştur ve buna göre rastgele etkiler modeli uygulanmıştır. Araştırmada veri okuryazarlığı eğitiminin genel etki büyüklüğü değeri Cohen d‟ye göre 2.16 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuç okul yöneticisi ve öğretmenlere verilen veri okuryazarlığı eğitiminin yüksek düzeyde olumlu katkı yaptığını göstermektedir. Bulgulardaki heterojenliğin kaynağını belirlemek için yapılan alt grup analizleri; veri okuryazarlığı eğitiminin yayın türüne ve çalışmanın yapıldığı ülkeye göre farklılaşmadığını, yalnızca katılımcı türüne göre farklılaştığını, karma katılımcılarla yapılan çalışmaların etki değerinin yüksek olduğunu göstermiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]